Snap niks van de 1ste 3de en 4de naamvallen in het Duits heeft iemand een handige Uitleg?

Heb morgen een toets van Duits.
Dan moet je de naamvallen weten behalve de 2de naamval.
Maar ze heeft het uitgelegd en ik heb dat opgeschreven alleen snap er niks van.
Heeft iemand een Duidelijke uitleg voor mij?
Want anders kan ik het morgen schudden.

Alvast heel erg bedankt.

Toegevoegd na 11 minuten:
En hoe moet je het dan gebruiken als je een zin hebt bijvoorbeeld:'' Ich habe gestern [een] Buch gekauft! ".
Hoe moet je dan weten of het ein, eine of einen is?
Of ga ik de hele verkeerde kant op denken??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Duitse naamvallen, in het kort:
Ontleden :
1ste Naamval = Onderwerp, bijv. HIJ
2de Naamval = VAN HEM
3de Naamval = Meewerkend Voorwerp = AAN/VOOR HEM
4de Naamval = Lijdend Voorwerp = HEM

Na bepaalde voorzetsels komt ook altijd een bepaalde naamval.

Zie http://educatie-en-school.infonu.nl/buitenlands/813-duits-naamvallen-in-het-duits.html voor meer informatie.

Toegevoegd na 19 minuten:
In jouw zin is "een boek" het leidend voorwerp. Hier hoort de 4e naamval bij. Zie mijn eerdere antwoord.

"Buch" is onzijdig. Het is namelijk "das Buch". Je moet nu dus op zoek naar de 4e naamval van "ein" dat hoort bij onzijdige woorden. Dan vind je dat het in deze zin moet zijn: "eines Buch":

"Ich habe gestern eines Buch gekauft!"

Zie ook de nieuwe bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

An, auf, hinter, neben, in, uber, unter vor und zwischen, stehen mit dem vierten Fall, wenn man fragen kann wohin.
Und wenn man das nicht fragen kann, so wendet man die Dativ(derde naamval) an.
Auf und uber ausgenommen, die alsdan die Akkusativ (vierde naamval)bekommen.

Kwestie van uit je hoofd leren dus. Heb ik 52 jaar geleden ook gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan, samen met het antwoord van 1been, kom je er wel. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is het al lang geleden dat ik dat moest leren dus hier een ouderwetse tip:
Maak een schema:
horizontaal: mannelijk- vrouwelijk-onzijdig
verticaal: 1e- 3e- 4e naamval
der die das
dem der dem
den die das
1e naamval gebruik je bij woorden die het onderwerp zijn
3e naamval bij lijdend voorwerp
4e bij meewerkend voorwerp.
Rijdjes gewoon stampen!!!!
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry, 3e en 4e net andersom dus
3e bij meewerkend voorwerp en 4e bij lijdend voorwerp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na : mit , nach, nebst,bei,seit von,zu , zugegen is het 3e naamval .