waarom is het romeinse cijfer 4 op de wijzerplaten van klokken bijna altijd verkeerd geschreven

Het dient zo:IV i.p.v. zo IIII te worden geschreven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Daar zijn meerdere theorieën over :

De 'oude Romeinen' vermeden vaak de combinatie IV voor 4, en gebruikten in plaats daarvan IIII. Volgens sommigen was dit omdat de letter IV de beginletters van de Romeinse oppergod IVPITER vormen. Dit gebruik is voortgezet tot enkele eeuwen geleden, en komt onder andere voor op monumenten en klokken.

Een andere verklaring waarom IIII boven IV verkozen werd op klokken is dat er dan een even aantal tekens op de klok wordt gebruikt: 20 I's, 4 V's, en 4 X'en. Dit was veel goedkoper te smelten met een mal dan wanneer er IV werd gebruikt: 17 I's, 5 V's, 4 X'en.

Een derde verklaring is dat de IV ondersteboven (zoals op een klok gebruikelijk is) sterk lijkt op VI (6), daarom koos en kiest men voor de duidelijkheid voor IIII. Als laatste geldt nog dat IIII een zekere symmetrie vertoont ten opzichte van de VIII (8) en XII (12).

Zelf kende ik eigenlijk alleen de tweede verklaring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op een wijzerplaat staan een 4 en een 6 op hun kop (min of meer) en dit zou in de romeinse getallen tot vergissingen kunnen leiden omdat links of rechts voor de I cruciaal is voor de waarde.