Wat is nu eigenlijk precies een berm bom

Je leest vaak over een ongeluk met een berm bom, maar wat is het principe eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Een bermbom is een geïmproviseerde, lees vaak simpel gemaakte, bom. Die onder een onverharde weg of langs de weg ingegraven is. Ze kunnen op afstand tot ontploffing worden gebracht. Ook hebben vele een ontstekkingsmechanisme, als je erover rijdt ontploft die. Je hebt nog een categorie, namelijk bommen verstopt in voertuigen etc. naast de weg. Het leger noemt ze overigens 'improvised explosive device'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een bom in de berg van een weg, met een drukgevoelige ontsteking bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bermbom is een explosief om passerende voertuigen en hun passagiers grote schade toe te brengen. Meestal worden deze bommen in of naast de weg begraven maar ze worden ook op andere plaatsen aangebracht. De bom kan van afstand tot ontploffing worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom ligt deze dan in de berm en niet onder de weg ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed leest dan schrijf ik dat een bermbomm ook in de weg begraven kan worden.
Ik vermoed dat die bommen in de berm gegraven worden omdat dan minder opvalt dat er gegraven is. De bom is in een berm beter te verstoppen. Als het een asfaltweg betreft, is het helemaal moeilijk graven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bermbom is een explosief dat met eenvoudige middelen kan worden gemaakt, zie verder de link met een heleboel info.

Let op: "don't try this at home!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bermbom is een landmijn die is ingegraven in de berm van een weg. Afhankelijk van het type, exploderen ze onder invloed van aanraking, druk of trillingen. Er zijn ook bermbommen die met een afstandsbediening handmatig tot ontploffing kunnen worden gebracht.