Waar geven jullie duimpjes voor?

N.a.v. een eerdere vraag (zie hieronder): waar geven jullie duimpjes voor?

Dient een plusduimpje om aan te geven dat je het eens bent met een gegeven antwoord? Of dat je het antwoord goed verwoord vindt? Of dat het antwoord een goede bijdrage is, ongeacht of het jouw mening vertegenwoordigt?

Simpel voorbeeld. Stel dat jij faliekant tegen de PVV bent. Er komt een vraag naar de redenen die mensen hebben om op de PVV te stemmen, en iemand antwoordt daarop met een aantal redenen die hij heeft om PVV te stemmen. Goed verwoord, met respect, enzovoort.

Geef je dan een plusduimpje omdat het een goed antwoord is op de vraag dat ook nog eens goed is verwoord? Of geef je een minduimpje omdat jij de PVV een rotpartij vindt?

Voor de volledigheid de voorgaande vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/thumbs-up-uitdelen-dag.12157

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadat ik maar liefst 11 minduimpjes kreeg op mijn correcte antwoord op de vraag "op wie ga jij stemmen?" (namelijk PVV) ben ik ervan overtuigd dat de meeste duimpjes in zo'n geval gegeven worden op basis van wat iemand van de PVV vindt, niet op basis van hoe waardevol het antwoord op de vraag is. Van de 11 was er trouwens maar één die in een reactie vertelde waarom hij minduimde: omdat een PVV-stemmer per definitie een minduim verdient. Rare gedachtengang, ik zou niet op het idee komen om iemand te minduimen alleen omdat hij bijvoorbeeld D66 stemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord, +1 (bij Suzy)

Antwoorden (10)

Een antwoord dat helemaal klopt als een bus, een goede (extra) opmerking, een gevat antwoord als de vraag daarom 'vraagt',en zelfs als ik het een hele goede bijdrage vind die wellicht niet de oplossing in zich heeft maar wel weer een nieuwe kijk op de zaak geeft - en dat hoeft niet eens de mijne te zijn.

In jouw hypotetische geval kan ik inderdaad een plusduimpje weggeven als ik het een sterk, sluitend betoog vind dat meer omhelst dan alleen cliche's, en waar de motivatie voor DIE persoon heel gefundeerd overkomt.

Een plusduimpje kan dus voor een goed antwoord zijn in een gesloten vraag, en voor een goede bijdrage in een open vraag. Minduimpjes kun je eigenlijk alleen in een gesloten vraag geven bij een echt onzin/fout antwoord. Meningen zijn per definitie niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt van het antwoord af.
Kan om een gevat/humoristisch antwoord gaan of een antwoord dat klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plusduimpje geef ik in ieder geval als ik zelf antwoord wil geven, maar het antwoord is al perfect gegeven: Niets toe te voegen dus.
Bij absolute onzin geef ik een minduimpje.
Bij een meningsvraag geef ik een plusduimpje als ik het ermee eens ben, maar als het een goed verwoord antwoord is en ik kan mij er niet in vinden, geef ik geen duimpje ook al respecteer ik de mening wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jouw voorbeeld vervang ik in gedachten PVV even door een partij waar ik zelf van zijn lang zal ze leven niet op zou stemmen: de SGP.

Stel dat iemand de vraag stelt "waarom stemt iemand SGP?" Als ik geïnteresseerd ben in het antwoord op die vraag, dan zal ik iemand die goed weet te verwoorden waarom hij SGP stemt een plusduimpje geven. Hij geeft mij dan immers een waardevolle inkijk in de beweegredenen van een SGP-stemmer. Dat ik het een vreselijke partij vind, maakt het antwoord niet minder waardevol. Ik zou bijna zeggen: in tegendeel, know thine enemies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de redenering +1. Ik zou van zijn leven niet op de PVV stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Voor een antwoord, waarvan ik denk dat het de juiste is. Voor een mening, die het meest strookt met mijn eigen mening, hoewel deze niet de juiste hoeft te zijn. Soms voor een deel van een antwoord, want een antwoord kan zowel zinnige als onzinnige delen bevatten. Wanneer ik een deel van het antwoord iets onzinnig vindt overkomen, plaats ik meestal een reactie.

Toegevoegd op 07-06-2009 11:02:03
Op je vraag over PVV: Je bent, denk ik, wel sneller geneigd om minduimpjes te geven, als je bevooroordeeld bent. Ikzelf zou toch plusduimpjes geven aan het goede antwoord op de vraag, of ik het ermee eens ben of niet. Het zou je visie zelfs kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef meestal een duimpje als (ik denk dat) het antwoord klopt of waardevol is. In sommige gevallen ook als het een grappig antwoord is, maar dan zet ik het er ook bij in de reactie (bijv. +1) zodat duidelijk is waarom ik dat doe.

Een negatief duimpje geef ik alleen als het antwoord echt fout is of er helemaal niet toe doet. Het is niet bedoeld om tegen een persoon te gebruiken, maar om aan te geven of je zelf het antwoord nuttig vond of niet. Dit systeem zou beter werken als iedereen altijd een - of + gaf op een reactie. Dan krijg je een beetje gemiddelde te zien. Nu is het toch een beetje een aanval en daarom deel ik niet zo snel een - uit.

In jouw voorbeeld over de PVV zou ik zelf geen - duimpje geven als het antwoord goed beargumeneerd is. Maar omdat mijn gevoelens t.o.v. de PVV toch meespelen zou ik eerlijkheidshalve ook geen + geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een + als ik wat aan het antwoord heb, als het me iets nieuws brengt of heel origineel is (of erg grappig)
Op vragen van anderen idem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij meningsvragen geef ik geen duimpjes, zowel geen min als plus. Dit doe ik omdat ik net als iedereen bevooroordeeld ben en ik de mensen de ruimte wil geven hun antwoord te geven. In jouw voorbeeld geef ik degene toch geen duimpje, puur omdat de beweegredenen die hij heeft gegeven, voor mij onjuist kunnen zijn. Ik houd me dus afzijdig, beloon niet, maar straf ook niet.
Bij weetvragen geef ik wel plusduimpjes, vooral als ik het antwoord zelf niet beter had kunnen geven. Pas als een antwoord kant noch wal slaat, geef ik een minduimpje. Wel met een reactie erbij.
En heel soms geef ik bij een humorvol antwoord een plusje, maar alleen als ik hardop moet lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het zie, dient een + of een -duimpje gegeven te worden op vragen die een antwoord behoeven die feiten weergeven.

Zo gauw er middels de vraag gevraagd wordt om een mening, geef ik géén duimpjes meer, en als ik dit wel doe, dan licht ik mijn antwoord toe....

En over de al eeuwig durende discussie over het toelichten: Mischien kunnen ze de tekst die je krijgt bij het -duimpje enigzins aanpassen: "Dit is géén waardevol
antwoord WANT:" zodat je er nog eens extra op gewezen wordt, dat je dit eigenlijk zou moeten toelichten...

Toegevoegd op 07-06-2009 20:39:17
"dan licht ik mijn antwoord toe…." moet zijn 'dan licht ik mijn gegeven duimpje toe'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef plusduimpjes om verschillende redenen:
1) Als het het antwoord is dat ik zelf had willen geven
2) Als het antwoord erg goed uitgelegd is
3) Als het een leuk, gevat, humoristisch antwoord is
4) Als iemand mijns inziens een onevenredig groot aantal minduimpjes heeft terwijl het antwoord wel goed is.