Fanfares hebben niet alleen in uiterlijk (uniform) iets gemeen met legereenheden; ze gedragen zich ook een beetje zo. In het leger had de fanfare een bestaansrecht: zij hielp in de maat marcheren, de eigen gelederen op te peppen en de vijand te deprimeren. De fanfare speelde marsen met een militair doel.
Nu is de fanfare er uitsluitend nog ter vermaak en bij uitzondering ter opluistering van een herdenking o.i.d.,
als een fanfare dan populaire liedjes speelt valt die militaire structuur van vroeger des te meer uit de toon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woorden uit mijn mond. Het is clownesk omdat het anachronistisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies "anachronistisch" dat is ook het 1e waar ik aan dacht ;-)

Andere antwoorden (5)

Dat komt door je eigen gevoel voor humor en die gaat niet voor iedereen op.
Ik, bijvoorbeeld, word er nogal gedeprimeerd van...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, ik zal dat concept "fanfare" nooit begrijpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het maar al te goed. Wil geen mensen beledigen die dit doen, maar ik vind het echt verschrikkelijk.
Dit is een vraag met een stelling: een fanfare is clowensk.
Ik begrijp niet wat daar nou zo clownesks aan is.
Nederland telt honderden harmonie- en fanfarekorpsen.
Dat zijn dus optochten met clowns?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist dat zijn t...
Ik vind het altijd een bepaald type mensen, dat in een fanfare speelt. Ik maak onderscheid tussen de fanatieke fanatiek glimlachende 'kijk mij in de fanfare spelen' mens en de 'ik wil hier eigenlijk niet zijn' mens.

Maar of dat het ook clownesk maakt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom doen ze het dan, als ze eigenlijk niet willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn onzeker en worden onderdrukt door de fanatieke glimlachende 'kijk mij in de fanfase spelen' mensen. Nog nooit een fanfare gezien? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doelt letterlijk en figuurlijk op de "meelopers" ;-)
dat getteter

Toegevoegd op 06-06-2009 00:21:40
echt zo'n retteketet naat beter bed geluid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Naatje, een prachtige karakterisering.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naat=naar...;-)
Het karikaturiseert geluid en poppetjes...