Waarom is er bij volwassen mensen zo'n verschil in schoenmaten?

Ik bedoel eigenlijk waarom de een grotere voeten heeft dan de ander (als je voeten zijn 'uitgegroeid').

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Grotere mensen zullen misschien wel grotere voeten hebben doordat ze de lengte moeten compenseren (hoe hoger een paal, hoe groter de voet).

Druk kan er misschien ook wel mee te maken hebben. Als iets maar door genoeg gewicht plat gedrukt wordt, wordt het vaak automatisch groter.

Wat ik mij eigenlijk vooral afvraag is hoe komt het dat mijn linkervoet maat 40 heeft en mijn rechtervoet maat 41. Dat is pas echt lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naar mijn mening is de maat van de voeten een gevolg van het feit dat de grootte van de voeten het minst nauwkeurig gedefinieerd zijn in de genen, dus daar zit dan ook de grootste variatie... Het komt ook niet zo nauw in feite of je maat 45 of 42 van schoenen hebt... toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is die verhouding niet veel anders dan het verschil in lengte of het verschil in grootte van handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een man van 39 en ik heb maat 38 van schoenen. Dat is erg klein en mijn handen zijn even groot als van andere volwassen mannen. Wat een verschil kan zijn is dat ik al sinds mijn zevende in een rolstoel zit en er dus nauwelijks druk op heb gehad. Ik vermoed dus dat het groter worden van je voet te maken heeft met de druk die je er op uitoefent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom er zo'n groot verschil is kan ik je niet helemaal goed uitleggen. Ik ben zelf uitgekomen op 43 1/2 wat voor een vrouw al erg groot is...

Helaas ging er toen ik 18 was zo'n stom paard op een voet staan. -En uiteraard gebeurde bij mij iets dat in die gevallen vrijwel nooit gebeurd- Doordat dat paard op mijn voet is gaan staan is het stuk bot dat normaliter in een hoek van 60%-70% onder je onderbeen staat plat gedrukt. Met als resultaat dat ik nu al bijna 18 jaar een maat verschil van 3 maten heb...

Er zijn uitzonderlijk veel röntgen foto's gemaakt. En er is door uitzonderlijk veel orthopedische artsen naar gekeken. Hard feit is dat er geen lengte verschil in de botten zit. Dus je moet het er maar mee doen aangezien aan dergelijke hersteloperaties grote risico's zitten dat je daarna nooit meer kan lopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je het paard niet vragen ook op je andere voet te gaan staan :) Nee serieus: jij hebt echt een heel groot probleem. Hoe doe je dat bij aanschaf van schoenen? Hoewel, gezien jouw maat voor dames denk ik dat je schoenen speciaal voor je moet laten maken (mijn tante had maat 44,5 en moest ze ook altijd laten maken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoenen zijn zelfs voor dames te krijgen tot maat 48;-) In Amsterdam bij 3 winkels en bij een landelijke keten tot maat 45... Maar omdat het maat verschil zo groot is en één voet in de schoen constant blijft schuiven. En het verschil van 3 maten overduidelijk zichtbaar is. En omdat ik HMS heb (Gewrichten kunnen ook de verkeerde kant op) loop ik eigenlijk al heel erg lang alleen maar op Adidasjes... Loop alleen als ik er niet onderuit kan op nette schoenen...
Meestal zijn je voeten in verhouding met je lengte, ze hebben toch een evenwichtsfunctie. Dus langere mensen zullen in de regel ook grotere voeten hebben, uitzonderingen daargelaten.

Hoe het zit met die uitzonderingen en waarom mensen verschillende maten voeten hebben zou ik niet weten, maar dit was ook niet je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verhouding valt het toch wel mee? Iedereens neus is ook anders van maat, oren, handen, zelfs tanden zijn bij de een grote als bij de ander, maar uiteindelijk zijn ze in verhouding met het lichaam toch bij alle mensen ongeveer even groot?
Zo zou je ook kunnen vragen waarom de ene mens 1m70 word, en de andere 2m? Gewoon genetisch bepaald... Ik denk trouwens dat de voeten van de mens van 2m een stuk groter zijn dan die van de 1m70 mens (ik dus...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is toch ook zo bij andere lidmaten?