hoe wordt een 3d plaat gemaakt?

ik zie welles een 3d plaat maar nu vroeg ik me af hoe wordt die gemaakt? hoe kan het dat een deel wel naar voren komt en een deel niet? en hoe kan je dat maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Wat wij waarnemen als 3d ontstaat altijd doordat elk van je ogen een iets verschillend beeld waarneemt. Dichterbij verschilt het waargenomen beeld meer dan veraf. Hou bijvoorbeeld maar eens een vinger vlak voor je neus en knijp afwisselend een van je ogen dicht. Je ziet nu de positie van je vinger ten opzichte van de achtergrond verspringen.

Ik weet niet precies op welk soort 3d-plaat je precies doelt, maar ze berusten allemaal op hetzelfde principe, verschillende beelden naar je ogen voeren.

Sommige platen (zie bron 1) bestaan uit verschillende kleuren (typisch zijn dit rood en groen) en een bijbehorend brilletje met verschillend gekleurde lenzen (typisch ook rood en groen). Door de rode lens zie je het groene deel van de afbeelding, door de groene lens het rode deel. Door dat deel van de afbeelding dat "verder weg" ligt, dichter bij elkaar af te drukken, en dat gedeelte wat "dichterbij" ligt iets verder uit elkaar, ontstaat een vergelijkbaar effect als wanneer je iets in het echt waarneemt.

Bij de 3d-trucages waarbij een object uit een kleurige tekening naar voren komt (bron 2), berust de truc op het focussen van de ogen op een punt dat voorbij de tekening ligt, en niet op de tekening zelf. Je kijkt als het ware door de tekening heen, waardoor de ogen een verspringing in het beeld registreren ter hoogte van de tekening zelf (bron 3).

Tenslotte is het nog mogelijk om met behulp van gepolariseerd licht en een gepolariseerde bril verschillende beelden naar de ogen te sturen. Deze techniek wordt veel gebruikt in de huidige 3d-films in de bioscopen. Het meest gebruikte systeem daarvoor werkt met circulair gepolariseerd licht (bron 4). Het voordeel hiervan ten opzichte van het rood/groen-systeem is uiteraard dat de kleuren in stand blijven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron 2 en 3 zijn helaas omgewisseld en ik krijg dit niet meer goed. Excuses!