Waarom is iets grappig?

Wat is nou dat element dat ervoor zorgt dat iets grappig is? Maw: Wanneer is iets grappig?/Wanneer word iets grappig gevonden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

Omdat iets erg lachwekkend is ,of iets een situatie creëert die een aanslag op je lachspieren doen,zoals b.v de vraag over het Turkse strooizout. Maar hier op GV kun je constateren dat lang niet iedereen iets grappig vindt. Bij veel humoristische antwoorden of reacties zul je behalve plusjes ook vaak veel (zure) minnetjes zien opduiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar wat zorgt er dan voor dat dat lachwekkend is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het absurde van de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat klopt van die zurigheid. maar eerlijk is eerlijk, een minnetje staat voor: dit is geen waardevol antwoord op de vraag. ik probeer meestal toch een goed antwoord te bedenken en een grappig antwoord te plaatsen als reactie. op je reactie kun je lekker geen minnetjes krijgen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,maar ook geen plusjes,dat is dan weer jammer! Op zich is er niets tegen minnejes uitdelen,maar motiveer ze dan tenminste,is mijn opvatting.

Andere antwoorden (4)

Eén van de oorzaken is dat je hersenen een situatie vreemd vinden of niet kunnen bevatten. Dat kan dan lachwekkend zijn of een lach opwekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per persoon.Je kunt nog zo n goede of flauwe grap hebben er zijn er altijd die het grappig of juist helemaal niet grappig vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is deze vraag niet goed te beantwoorden. Of iets grappig is is namelijk niet objectief vast te stellen. Wat de ene persoon grappig vindt is voor een ander juist helemaal niet grappig, en vice versa. Vaak is dat tijds-(generatie)gebonden. Bijvoorbeeld de New Kids. Een half land ligt krom van het lachen maar de babyboomers zitten een beetje afwezig in de verte te staren.

Kortom: het is (net als in het geval van kunst) afhankelijk van de persoon en de tijdgeest of iets grappig wordt gevonden of niet.

Wat wel mogelijk is om de eigenschappen te onderzoeken die een goede grap bezit: dan kom je uit op zaken al verrassing, schokeffect, doordenkertjes of de complexiteit ervan (bij woordgrappen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als bij het mooi of lelijk vinden, smaken verschillen...de grap die verteld wordt kan door Pietje heel leuk gevonden worden, omdat de 'lach-gen' dit doorseint. Daar in tegen kan Klaasje een heel andere humor bevatten, zijn gen zegt juist dat die grap stom is...lachen is een biologische reactie van mensen op humor.