ik moet een werkstuk over een moskee houden maarik weet niks meer om er in te zetten hebben jullie nog ideeen

ik weet niet veel ik ben een nederlander maar hebben jullie nog ideeen wat ik er in kan zeteen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Hoop dat je hier iets aan hebt:

Een moskee (Arabisch: مسجد, masdjid vaak ook gespeld als masjid) is een gebedshuis binnen de islam. Het huis van Mohammed in Medina wordt als eerste moskee beschouwd. In een moskee vinden religieuze bijeenkomsten plaats.

Omdat het gebed centraal staat kunnen moskeeën sober van opzet zijn, maar vaak zijn het zeer indrukwekkende gebouwen met zeer uiteenlopende architecturen.

Bij de moskee staan een of meer lange, smalle torens: de minaretten. Vanaf een minaret roept de muezzin (ook wel muaddhin) vijf keer per dag op tot het gebed: de salat of salah, en herhaalt hierbij de sjahada. Deze oproep wordt azan (ook wel adzan, athan) genoemd.

Men richt zich bij het bidden in de richting van Mekka. Een muur in de moskee staat loodrecht op deze gebedsrichting, die qibla genoemd wordt. De mihrab is een nis in deze muur die de qibla aangeeft. Aan de kant van de mihrab kan ook een minbar, een soort preekstoel, zijn. Vanaf de minbar wordt de vrijdagse preek (khutbah of khotbah) gehouden.

Het wordt als een verplichting beschouwd voor moslims om op vrijdag de gebeden gezamenlijk in een moskee te doen (zie 62:9, soerat al-djoemoe'a,aya 9).

Traditioneel hebben mannen en vrouwen gescheiden gebieden. Dit komt waarschijnlijk voort uit de gedachte dat deze maatregel zou helpen in het uitbannen van 'onreine' gedachten, die de aandacht van het gebed kunnen afleiden. Ook de rituele reiniging voorafgaand aan het gebed vindt hierin zijn oorsprong. In de Koran wordt echter niet dwingend voorgeschreven dat vrouwen en mannen gescheiden moeten bidden. In één van de oudste moskeeën te Mekka, bidden mannen en vrouwen dan ook gezamenlijk.

In Marokkaanse moskeeën speelt het getal "5" een belangrijke rol, vanwege "De vijf zuilen van de islam". Turkse moskeeën zijn traditioneel vaak geënt op de regelmatige achthoek (octagon).

De Grote moskee van Damascus is één van de oudste moskeeën en is gedeeltelijk gebouwd in een Byzantijnse stijl.

Een belangrijke bijdrage aan de moskee als gebouwtype is geleverd door de Osmaanse architect Sinan (1490-1588). Algemeen bekend is dat de Aya Sofia (of Haghia Sofia) te Istanboel, die voor veel werk van Sinan model heeft gestaan, in de 6e-eeuw als Byzantijnse kerk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien kun je een gesprek aangaan met een moskeebezoeker? van dat gesprek kun je een verslag maken en dat gebruiken voor je werkstuk. ik denk dat ze op school onder de indruk zullen zijn omdat je meer hebt gedaan dan ergens opzoeken wat het is, maar zelf bent gaan onderzoeken wat een moskee betekent voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een tijdje geleden een keer een aflevering gezien van Valerio duikt onder. Hij gaat dan naar een moskee toe. Misschien heb je daar wat aan? http://www.tmf.nl/video/20564

Verder zou je misschien kunnen vertellen over de minaretten. En ook over de mihrab (een soort muur in de moskee die de gebedsrichting aangeeft)
Veel succes met je werkstuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wikipedia al geprobeerd?