Hoe kun je jezelf motiveren voor een (langdurige) taak als je niet weet wat de uitkomst zal zijn?

Iedereen kent het principe van eerst zaaien en dan oogsten. Wat als het niet zeker is wat je zal gaan oogsten? Hoe kun je jezelf dan aanzetten om toch te gaan zaaien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Een boer weet ook niet wanneer hij zaait of er een goede of een slechte zomer komt. Maar toch doet hij het wel!
Je moet jezelf motiveren door vertrouwen te hebben in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geldt niet alleen voor de boer, maar geldt voor alle werk. Er wordt veel van je gevraagd, je moet vaak overwerken, maar je doet het omdat je hoopt met deze extra inzet van je (het zaaien) hogerop te komen in het bedrijf (het oogsten). Of dat ook gebeurt weet je niet, je hoopt het alleen maar, tijd zal het leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf misschien ook juist motiveren omdat je wilt weten wat de uitkomst zal zijn en in hoeverre jij die kunt beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht eraan welke taak het is als het een taak is die je wordt opgelegd is het moeilijk maar bijt gewoon door de zure appel heen. Is het een taak die je je zelf opgelegd dan is het toch gaan met die banaan. Je ziet dan vanzelf of het schip vlot komt of strand dan heb je het in elk geval geprobeert
ronron1212
13 jaar geleden
Op de één of andere manier (zo werkt het voor mij ten minste) kan ik me alleen motiveren als ik, al weet ik de uitkomst niet, toch VERTROUWEN in het goede resultaat heb.

Zoals een boer die uit ervaring weet hoe en wanneer hij wat moet zaaien en hoe hij het dan verzorgt, doet hij dat allemaal, is er een heel goede kans aanwezig dat het resultaat ook goed is, al is het niet zeker.

Als ik echt moeite heb ergens aan te beginnen en mezelf aan de slag te houden ga ik eens heel goed nadenken of ik zelf wel voldoende vertrouwen heb in het verloop en/of het resultaat. In het werk bleek dan toch vaak dat er helemaal niet goed was nagedacht over bepaalde stappen waardoor het proces was gedoemd dood te lopen (maar wel na een fikse inspanning van mij als ik gewoon aan de slag was gegaan).

Je hoeft dus niet letterlijk te weten wat eruit komt in dit verhaal (anders kun je bijv nooit onderzoek doen, dan weet je dit echt niet) maar je moet wel ERGENS vertrouwen in hebben (bijv in de opzet of het proces op zich). Zo niet eens goed nadenken zou ik zeggen
13 jaar geleden
Door gewoon te doen wat gedaan moet worden zonder je te hechten aan de uitkomst.

Dat wisten de oude Indiërs al.
Men leze de Bhagavad Gita.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoop doet leven.