rijden de treinen wel?

wij gaan 24 december naar munchen via utrecht maar ik ben bang dat het misschien niet doorgaat in verband met het weer...of zijn de treinen zo goed gebouwd dat het niet zo groot probleem is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Of de treinen zullen rijden, weet je nooit zeker. Het kan altijd zijn dat er een stroomstoring is, dat er een belangrijk wissel vastvriest, of dat er een trein kapotgaat.

De internationale treinen hebben in ieder geval altijd prioriteit. Als ProRail moet kiezen welke trein voorgaat, dan is dat bijna altijd de internationale trein. DB Netz (dat is de Duitse ProRail) stelt dezelfde prioriteiten.

Zorg dus dat je op tijd in Utrecht bent. Neem liever één of twee treinen eerder richting Utrecht, zodat je niet meteen een enorm probleem hebt als een trein richting Utrecht uitvalt of grote vertraging heeft. Houd ook de site van NS in de gaten - soms is er een verstoring waardoor de ICE (ik neem aan dat je ICE 123 van 10:59 uit Utrecht neemt) niet van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan naar Düsseldorf rijdt, maar dat hij wordt omgeleid van Amsterdam via Amersfoort naar Arnhem en dan naar Düsseldorf.

Als je eenmaal in de ICE zit, zal de rest wel goedkomen. In Düsseldorf heb je 41 minuten om van spoor 16 naar spoor 15 te komen - dat moet lukken. Mocht het toch niet lukken: Deutsche Bahn heeft aangegeven, dat ze op 24 december alles op alles zullen zetten om het "Fernverkehr" te laten rijden, en er is altijd een volgende trein van Düsseldorf naar München.

Toegevoegd na 1 minuut:

Heb je zitplaatsen gereserveerd in de beide ICE's? Ik zou het doen: dat kost maar een paar euro per persoon extra, en op 24 december zullen de treinen naar verwachting helemaal vol zitten. Met een zitplaatsreservering weet je zeker dat je kunt zitten.

Mocht je nog geen zitplaatsreservering hebben, dan kun je die altijd achteraf (ik bedoel dus: nu) nog kopen.

Toegevoegd na 10 minuten:

Als de ICE Düsseldorf nadert, luister dan goed naar de mededeling die via de omroepinstallatie in de trein wordt gedaan. Ze vertellen je namelijk welke aansluitingen je in Düsseldorf kunt halen.

Als je ICE van 519 naar München niet meer kunt halen, wordt dat omgeroepen. Je hoort dan ook welke trein je dan wél kunt nemen. Vaak wordt dan aangeraden, in ICE 123 te blijven zitten tot Köln of zelfs tot Frankfurt, en daar over te stappen op een trein naar München.

Ik heb net trouwens even opgezocht (op de eerste link hieronder): als je in Düsseldorf ICE 519 mist, kun je 54 minuten later (om 14:21 in plaats van 13:27) ICE 921 naar München nemen. Die vertrekt ook van spoor 15.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb gehoord dat het weekend beter wordt, maar verder is het voorlopig koffiedik kijken. Een echt nauwkeurig antwoord krijg je pas 24 dec
anneliez
13 jaar geleden
Er is niemand die 100% zeker kan zeggen of het zal gaan sneeuwen ofzoiets dergelijks, maar ik zou ns.nl goed in de gaten houden en ook het weerbericht natuurlijk.

Ook als het gaat sneeuwen heb je natuurlijk grote kans dat de treinen wel zullen rijden, maar met heel veel vertraging en/of omwegen..