Waarom is omhoog-omlaag ja en links-rechts nee?

Ik heb het natuurlijk over het ja en nee knikken met je hoofd. Hoe is dit zo gekomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

Op een gegeven moment gaan mensen iets afspreken om duidelijkheid binnen een taal te creëren. Je kunt je hetzelfde afvragen waarom ze een voet geen hand hebben genoemd en een hand geen voet...
Wie heeft het links en rechts bedacht? Dat had ook andersom gekund.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ t zou goed kunnen wat je zegt...
niemand zal duidelijk kunnen zeggen wie t verzonnen heeft...

Andere antwoorden (3)

Echt weten doe ik het niet, maar het lijkt me dat het geboren/ontstaan is als een soort 'stroming' dan gaat iedereen het na doen.

De 'koningin zwaait achterste voren, een gebaar die waarschijnlijk 'koninklijk is, wij gewone mensen zwaaien gewoon, met je hand heen en weer.

Er zijn landen die ook met hun handpalm naar binnen zwaaien...

Maar knikken met je hoofd als ja of nee teken doet bijna iedereen, uitgezonderd kinderen die doen het met hun schouderophalend....althans als ze nee bedoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
met hun=overbodig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook landen waar nee ja betekent en ja nee dus het van links naar rechts is ja en op en neer is nee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom, wat al wed gezegd het is maar net wat je met elkaar afspreekt...
Een verklaring die ik ooit hoorde verwijst naar het kind dat zoogt aan de moederborst. De beweging van ja knikken is dan een duw voor extra melk. Als het kind genoeg heeft trekt het zijn hoofd opzij weg wat dan een teken is van "nee, niet meer". Maar is een uitleg als een ander natuurlijk.
Naar 't schijn geven de Grieken een nee door hun hoofd achterover te knikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoiets heb ik pas nog op school gehad, steenuiltje had het goed. Het komt doordat Nederland in delen was gesplitst en iedereen toen anders praatten. Dat was in het begin niet zo'n probleem, maar toen gingen mensen reizen in het land en brieven sturen. Het was toen best wel een probleem dat je elkaar niet goed kon verstaan..
om duidelijkheid te maken werd er een vaste taal afgesproken die ontstaan was uit al die verschillende talen in dat kleine landje en die talen die er eerst waren werden toen dialecten.
Om een lang verhaal kort te maken het is gewoon afgesproken, denk maar aan bijvoorbeeld het alfabet; waarom is het een a en geen b of z..

hopelijk heb je hier wat aan!