Is een cacaoboon geel ?

Er stond bij dat de cacaoboon in een gele vrucht zat. Hoe heet die vrucht ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

■De cacaoboon groeit aan de cacaoboom of –plant. Deze plant groeit in een warm en vochtig klimaat,
■Het is een redelijk delicate plant.
■De cacaoboom krijgt pas bloesems vanaf zijn derde levensjaar.
■Pas wanneer de boom 5 à 6 jaar oud is komen er vruchten
■Cacaovruchten lijken een beetje op een dikke komkommers of een rugbybal.
■De cacaovruchten kleuren groen, geel en oranje.
■In elke cacaovrucht zitten 20 tot 75 cacaobonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

..De cacaoboom (Theobroma cacao) wordt geteeld in landen rond de evenaar, en levert cacaobonen, waarvan onder meer chocolade wordt gemaakt. Hij groeit tussen 20 graden noorderbreedte en 20 graden zuiderbreedte, maar stelt hoge eisen aan neerslag, temperatuur en bodemvruchtbaarheid. Cacaobomen groeien slecht in de volle zon. Daarom wordt cacao meestal onder schaduwbomen geteeld.

Een cacaoboom wordt meer dan 50 jaar oud, tot 10 m hoog en heeft een matig dikke stam. De stam vertakt zich op 1 meter van de grond in maximaal 5 wijd uitstaande hoofdtakken. Deze hoofdtakken vertakken zich verder. De boom heeft een dichte bladerkroon. De bladeren zijn leerachtig. Als de boom ongeveer 4 jaar oud is, gaat hij bloeien. De kleine witte of roze bloemen zitten direct op de stam en op de dikke takken. Als hij eenmaal is gaan bloeien, bloeit de cacaoboom zonder ophouden vrijwel het hele jaar door. De boom draagt dan ook constant vruchten.

BloeiwijzeOndanks de lange bloei, levert de cacaoboom maar 30 tot 40 vruchten per jaar. Deze vruchten lijken op langwerpige meloenen. Ze worden geplukt en vervolgens opengebroken. De cacaobonen liggen in het midden van de vrucht. Elke vrucht bevat 40-50 'bonen', die elk ongeveer een gram wegen. Een gemiddelde cacaoboom levert per jaar dus 1 tot 2 kilo bonen.

De cacaobonen worden, met het vruchtvlees dat er nog aanzit, door schimmels, bacteriën gefermenteerd. Hierbij loopt de temperatuur op tot 50 graden.
Deze fermentatie duurt ongeveer vijf dagen. De kiem van het zaad wordt gedood en de kleur van de bonen verandert van paars naar bruin. Tenslotte wordt door het fermenteren de smaakvoorlopers voor de chocoladesmaak gevormd. De bonen worden in de zon gedroogd, of in drooghuizen. De gedroogde bonen worden vervolgens geëxporeerd..