Wie heb er een tip voor slapeloosheid als warmemelk niet helpt ik slik liever geen pillen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ha, die Derkbosch; In aanvulling op alle eerder gegeven tips; na een burnout voorafgegaan door een jarenlang onregelmatig slaapritme (wisseldiensten) lijd ik ook nogal aan slapeloosheid, waarbij vooral het inslapen een probleem is. Korte tijd slaapmiddelen gebruikt, maar ik merkte al gauw een gewenningseffect en werd er bovendien katterig mee wakker. Sinds een paar maanden gebruik ik melatonine, een lichaamseigen stof waarme je het slaapritme kunt beïnvloeden. Wordt vaak aangeraden en voorgeschreven bij onregelmatige werktijden en jetlags. Ik heb er redelijke resultaten mee. Inslapen gaat in ieder geval vrij goed en soms slaap ik zelfs meer dan vier uur aan één stuk en dat is voor mij al heel wat. Melatonine is in heel lichte doseringen ook zonder recept bij apotheken en drogisten verkrijgbaar en kent bij normaal gebruik geen bijwerkingen.

een sterk alcoholisch drankje als whisky werkt wel.

Achterhalen waar de slapeloosheid vandaan komt en dan dat probleem aanpakken. Heb je bijvoorbeeld veel stress ga dat dan aanpakken. Of misschien heb je 'gewoon' slaapproblemen, ga dan naar een dokter.

Slecht slapen duidt er op dat er ergens iets verkeerd zit. Er is namelijk altijd een reden waarom men niet kan slapen. Het kan een lichamelijk oorzaak hebben, of een geestelijke. Probeer er achter te komen waar de oorzaak zit. Hieronder volgen een aantal redenen van slapeloosheid. * Te weinig of te veel gegeten. * Andere slaaptijden. Het lichaam is gewend aan vaste slaaptijden. Verandering kan daardoor problemen gaan opleveren. Vooral veel vroeger gaan slapen is moeilijk, want de biologische klok zegt dat het nog geen slaaptijd is. * Te warme slaaapkamer. Geluidsoverlast. Niet donker genoeg. * Oververmoeidheid. Klinkt gek, maar daardoor kan slapeloosheid ontstaan. * Geestelijke overbelasting. Problemen zijn vaak de oorzaak van slapeloosheid. * Nervositeit. Door de geestelijke onrust is men te gestresst om te kunnen slapen. Het slaapprobleem op zich behandelen lukt niet. De oorzaak er van moet aangepakt worden.

Een flink glas koud water vlak voor je gaat liggen wil ook wel helpen omdat het bloed dan naar je maag trekt en er dus wat minder naar je hersens stroomt.

Een vervelend probleem, ik ken het helaas. Er zijn echter heel veel tips; stilte, de juiste temperatuur in de slaapkamer, geen planten in slaapkamer, regelmaat, doe geen middagdutjes, vaste slaaptijden, eten en drinken (vooral koffie, thee, chocolade en cola kunnen problemen gaan veroorzaken), bereid je voor op de slaap, lezen, of zet een enorm saai televisieprogramma op (leg je afstandbediening ver uit je buurt en probeer aandachtig te blijven. Begint het te boeien, zoek dan wat anders op), een langdurig heet bad of douche. Melk bevat stoffen die enigszins slaapopwekkend, ook bestaan er homeopathische middelen en kruidenthee. Als niets lukt denk dan aan mensen die slapen, schijnt ook te helpen. Sterkte en succes ermee!

Je lichaam heeft een biologische klok die op tijd hoort te lopen. Een regelmatig leven is goed voor de klok. Ga zo mogelijk altijd op de zelfde tijd naar bed, dan is je lichaam klaar voor de slaap. 1 of 2 keer te laat in de week is geen ramp, dat haalt een gezond lichaam wel weer in. Verders kunnen er andere oorzaken zijn , voortekenen van b.v. een burn-out, is het slecht in slaap kunnen komen. Oververmoeid, ook al voel je het zelf niet zo, kan ook een reden zijn. Te veel zorgen die je niet los kan laten kan een reden zijn. Wat te doen: Geen vet eten in de laatsten uren voor bedtijd. Even een rondje in de buitenlucht. Als je in bed ligt, probeer je te ontspannen, je begint te denken aan je voeten, laat het los. dan je benen en zo ga je door totdat je hele lichaam ontspannen is. Maar dat leer je niet zo maar , dus veel geduld. En geef het niet te snel op. Er is ook goede kruidenthee die je kan drinken voor het slapen gaan en in geen geval koffie in de laatste 2 uur.

Goed idee om niet te snel naar pillen te grijpen! Kijk ook niet kort voor het slapen TV of computer omdat het felle licht er juist voor zorgt dat je lichaam geen stoffen aanmaakt waardoor je slaperig wordt. Wat bij mij zeer goed werkt zijn ontspanningsoefeningen die ik op een MP3 speler beluister. Dat zijn met name spierontspannings en ademhalingsoefeningen. Dat klinkt heel zweverig, maar dat ben ik beslist niet. Er zijn twee typen oefeningen. De een werkt met alfa golven en dát vind ik wel zweverig. De ander werkt simpel door op begeleiding van een stem in- en uit te ademen en bepaalde spieren te spannen of te ontspannen. Samen met achtergrondmuziek/geluid geven ze een enorme rust. Ik kreeg de oefeningen een hele tijd geleden om mijn spieren te ontspannen in mij nek. Ik sliep er ook heel er goed door en heb er diverse online gevonden. Als je wilt kan ik je een paar favorieten mailen. De links in de bron heb ik even gegoogled, maar deze mp3's nog niet getest. Ik ken "mijn"oefeningen nu uit mijn hoofd en kan ze in mijn hoofd uitvoeren zonder stembegeleiding. Dat is erg makkelijk. Ik vergeet ze vaak te doen, maar als ik erg druk ben geweest en lig te malen doe ik ze en dan val ik meteen in slaap. Het lijkt wel een beetje zelf hypnose (maar dat is het niet). De volgende ochtend wordt ik super ontspannen wakker. De oefeningen kunnen je misschien helpen als je niet kunt slapen door spanning. Als de oorzaak ergens anders in is gelegen zou ik er ook eens met een arts over praten. Toegevoegd op 02-06-2009 22:45:11 naschrift: Ik zie dat in het vorige antwoord eddijst verwijst naar het spannen en ontspannen van je spieren. Dat is heel makkelijk met een MP3 versie van de oefening. Die bedoelde ik dus.

Bronnen:
http://ontspanning.eenpunt.nl/
http://www.dokterdokter.nl/vrouw/psyche/ar...
http://www.ggzdrenthe.nl/index.php?pageID=708

Doe aan seks voordat je gaat slapen. Vooral mannen kunnen na de seks behoorlijk ontspannen en voldaan zijn. Als dat niet helpt kun je bijvoorbeeld de dag die voorbij is gaan terughalen door in omgekeerde volgorde terug te gaan. BV om 23.00 ging je slapen. om 22.45 las je nog een boek. Om 22.00 keek je TV. Om 21.00 maakte je een wandeling enz. Door alle details weer te beleven kom je vanzelf op het grensgebied tussen waken en slapen en kun je de grens over. Welterusten.

Deep Relaxation van Anna Wise werkt heel goed. Kost maar $0.99 bij amazon.com.

Bronnen:
http://www.amazon.com/The-High-Performance...

valeriaan is heel goed. wat ook helpt is heel bewust te zijn van alles wat er in bed ligt. (en dan bedoel ik niet mijten ofzo) nee ik bedoel je lichaams delen. begin bij je voeten, wees jezelf er van bewust dat ze er zijn, laat ze helemaal ontspannen, en steeds hoger. voor je klaar bent slaap je al ;-)

Ga lezen. Lees een boek en lees door totdat je dezelfde regels meerdere keren achter elkaar leest (dat gebeurt vanzelf). Je neemt dan niets meer in je op. Leg het boek neer en doe het licht uit. Je bent dan klaar om te gaan slapen. Welterusten.

Test je bioritme op een slaapstoornissite... (makkelijk te vinden op het net) en leer wat voor slaper dat je bent en op welke tijden dat je moet slapen en op welke tijden dat je moet waken... Als jij na onderzoek precies weer hoe laat de onder en uit de wol moet, ben ik er heel zeker van dat van slapeloosheid geen sprake meer zal zijn...

wie HEEFT er een tip.........

Een bad van 20 a 25 minuten met Valeriaan nemen. Erg ontspannend je valt in bed zo in slaap.

Ontspanningsoefening. Als u zich gespannen voelt, kunt u niet slapen, door middel van een aantal oefeningen kunt u zichzelf leren te ontspannen. Trek gemakkelijke kleren aan. Ga ergens liggen waar u niet gestoord kunt worden. Zorg ervoor dat u gemakkelijk ligt en dat alle lichaamsdelen voldoende ondersteund worden. . De volgende oefening is een ademhalingsoefening. Ga zo gemakkelijk mogelijk liggen en sluit uw ogen. Leg uw handen op de buik zodat u uw ademhaling kunt voelen. Adem rustig in door uw buik uit te zetten, probeer vanuit de buik adem te halen. . Probeer nu bij elke uitademing wat spanning kwijt te raken. Concentreer u nu op het gevoel van ontspanning en voel hoe dat gevoel zich meer en meer over uw lichaam uitbreidt. Concentreer u op uw voeten benen armen en voel ze zwaar worden. . Probeer te denken aan een situatie waarin u zich ontspannen voelde in het verleden. Denk bijvoorbeeld aan een lekker warm strand heerlijk warm in de zon met een koele zeebries in uw gezicht en het ruisen van de zee.Spierontspanningsoefening U kunt ook een oefeningen doen die gericht zijn op het leren ontspannen van de verschillende spiergroepen. Bij deze oefening gaat het er om het gevoel van spanning en ontspanning van een spier te leren onderscheiden. U gaat bij deze oefening ook telkens één spiergroep spannen en daarna weer ontspannen. Dit aanspannen en ontspannen dient u niet abrupt maar geleidelijk te doen. Eerst concentreert u zich op het gevoel dat bij de spanning van de bewuste spiergroep hoort daarna concentreert u zich op het gevoel van ontspanning dat in die spiergroep ontstaat. Begin met uw rechterbeen. Strek dit naar voren en span de spieren goed aan en concentreer u op het gevoel van spanning. Houd deze spanning 5 tot 10 seconden vast, laat die spieren dan los en let op het verschil tussen spanning en ontspanning. Herhaal deze oefening tweemaal. Voer nu dezelfde oefening uit met het linkerbeen. Op deze wijze kunt u alle spieren van uw lichaam 1 voor 1 aanspannen de spanning 5 tot 10 seconden vasthouden om daarna te ontspannen. Het is belangrijk te letten op de spanning en ontspanning van de spier. Zet een cd op van Niels Eje, te bestellen via internet, zeer rustgevende unieke muziek met echte natuurgeluiden

even rustig op je rug gaan liggen en dan je afgelopen dag overzien.daarna rustig proberen in slaap te komen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100