Wat is het nou eigenlijk dat voor die lekkere geur zorgt van nieuwe kaarten?

Vroeger, toen ik een pakje Pokémon kaarten kreeg, roken ze zo heerlijk nieuw. Nu heb ik ook net weer een stapel kaarten (geen Pokémon overigens) maar ik vraag me af wat voor die kenmerkende geur zorgt. Die zit er namelijk niet meer in als je een tijdje de kaarten los van elkaar hebt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Drukwerk wat veel in de hand wordt genomen wordt behandeld met een overdrukvernis. A. ter bescherming en B. ter verfraaiing. Je kan dmv vernis namelijk extra glans aan het drukwerk geven. Deze vernis is de geur die je ruikt. Het ruikt een beetje naar zuurtjes. Als je een keer een drukkerij binnenloopt herken je het onmiddellijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Geur van drukwerk kan van het papier komen, van lijm, of van de inkt. Zoals alle geuren, vervliegen die ook, tenzij je de kaarten heel zorgvuldig zou bewaren.
(Bedenk maar dat in boeken een geur ook langer blijft hangen dan in een tijdschrift, bijvoorbeeld.)
Ik vermoed in dit geval dat het vooral de drukinkt is, en misschien de geur van een bewerking (zoals folie op de kaarten of iets dergelijks).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk van de verf uit de drukkerij, en later hebben ze in de kamerlucht gelegen, en gaan ze een beetje anders ruiken, dan ruiken ze meer naar het huis zeg maar.