wat kan ik het beste hieraan doen (zie extra uitleg)

ik word al tijdje zeg maar gestalkt via de telefoon door onbekend en als ik opneem dan hoor ik een vage stem praten en dan vraag ik wie het is hangt diegene gelijk op kan ik er wat aan doen want ik word al meer dan een maand lastig gevallen..en word er echt gek van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K

Antwoorden (9)

Onbekende nummers niet meer opnemen. Je hebt van bekende en familie het nummer dus je weet wanneer ze bellen. De rest gewoon niet beantwoorden. Als er bekende zijn die hun nummer ook niet meesturen, moeten ze maar iets inspreken. Doordat je een tijd niet meer opneemt, zal het snel gaan vervelen en zal hij/zij niet meer bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat de mogelijkheid om bij je provider te laten checken door wie je steeds word gebeld...
ze houden een controle op dat nummer, als blijkt dat deze persoon je regelmatig belt, krijgt deze een waarschuwing thuis...jij zelf krijgt niet te horen om wie het gaat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt aangifte doen bij de politie, stalking is een strafbaar feit. Dit is geregeld in het Wetboek van Strafrecht, Artikel 285b. Hierin staat het volgende:

Citaat:
1.
Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.

2.
Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
13 jaar geleden
Tja, telefoonscam, dat is niet prettig, om maar even zo uit te drukken, je weet niet waar je goed aan doet, maar een optie is :opnemen op een bandje, en daarmee naar de politie gaan.

Misschien kun je het nummer traceren, als dat niet mogelijk is, voor je eigen bestwil een ander nummer nemen.

Misschien is het een vervelende pesterij, die jou dwars wil zitten, zoek hulp bij een overheidsinstantie!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik ook een tijdje gehad,
ik heb toen elke keer gewoon opgenomen en als er niks gezegd werd, lag ik de telefoon aan de kant zonder op te leggen.
gewoon niet op gereageerd, dan geven ze het vanzelf wel op. het kost ze dan alleen maar beltegoed en ze hebben er geen lol meer van.
na een tijdje hield het toen helemaal op
13 jaar geleden
Het hoeft niet per-se een stalker te zijn. Stalkers zijn vaak bekenden (of ex) van het slachtoffer.

Het is heel goed mogelijk dat het om een Callcenter / Telemarketing Bedrijf gaat. Deze voeren vaak onderzoeken uit en of proberen u ergens lid van te maken, dan wel iets te verkopen in opdracht van hun klant. Vaak zijn die klanten bedrijven als Lecturama, verzekeringsmaatschappijen, energiebedrijven en uitgevers van verzamel prullaria.

Ze prikken vaak de telefoonnummers uit het telefoonboek, al dan niet online of de Gouden Gids etc. Maar soms wordt het op gekocht van bedrijfjes die allen site en vooral forums, twitter, facebook etc afzoeken naar telefoonnummer en email adressen. Gouden handel is dat. Soms worden deze gegevens (illegaal) verkocht door telefoonbedrijven, energiebedrijven en verzekeringsmaatschappijen. (lang niet altijd met medeweten van de grote baas overigens, sommige personeelsleden zien dit als extra bijverdienste)

Deze telefoontjes kenmerken zich ook door de korte tijd dat ze de telefoon laten overgaan. Meestal maar 2 of 3 keer, soms 4 of 5 keer. Er wordt gebeld door een computer naar meerdere nummers tegelijk. Neem iemand op dan wordt dit doorverbonden naar een beschikbare medewerker. Niet iedereen heeft dit even goed voor elkaar en soms hoor je dan de achtergrond geluiden omdat de andere kandidaten niet worden afgesloten. De stem kan de medewerker van het callcenter zijn die inmiddels al met een ander praat. Luister er eens naar. Zo'n verkoopgesprek is vrij herkenbaar. Een campagne duurt meestal een maand. (maar ja er zijn zo veel van die campagnes)

Info:

https://www.bel-me-niet.nl/

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Internet_telefonie_kabel_en_post/Telemarketing/Veelgestelde_vragen/Ik_wil_geen_telemarketing_telefoontjes_ontvangen_wat_moet_ik_doen

Wat nu als het niet om een callcenter gaat?

Als het om een echte stalker gaat hou dan nauwkeurig bij wanneer er wordt gebeld en wat de achtergrond geluiden zijn. Vaak is er een patroon van bellen en gedrag. Neem contakt op met de politie en doe aangifte. Neem ook kontakt op met uw telefoonprovider en vermeld hun hetzelfde als u aan de politie verteld. Vermeld ook dat u aangifte hebt gedaan. Providers werken samen in geval van stalking en achterhalen snel wie er heeft gebeld en zelfs wat de locatie van de beller is. Ook bij mobieltjes kunnen ze dat achterhalen. Deze informaite mogen zij wettelijk niet een u verstrekken, maar wel aan de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft dit gehad, ze heeft toen haar provider gebeld, en ze heeft een code gekregen. Elke keer als die gene belde, moest zij wat intoetsen en ophangen.
Zo kon de provider, de gene achterhalen die steeds belde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een fluitje naast de telefoon leggen en hard fluiten in de hoorn als het weer gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan diegene ook eerst waarschuwen dat je juridische stappen gaat ondernemen, als diegene niet ophoud. En dan kun je altijd nog de politie inschakelen.