hoe goed blijven botten die in zeeklei zijn begraven en waarvan het gebied een paar jaar later onderwater loopt bewaard?

ik vroeg me af hoe goed botten die in zeeklei zijn begraven en waarvan het gebied een paar jaar later onderwater loopt bewaard blijven. omdat dat bij mij in de buurt het geval is, daar liggen namelijk botten al een paar honderd jaar onderwater in zeeklei en ik vroeg me af of het mogelijk is of daar nog wat van over is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het is volgens mij net als in ijs en veen (waar ze ook nog weleens natuurlijk gemummificeerde lijken uit halen) er zit in klei weinig zuurstof en laat dit ook niet door! Zuurstof is nodig voor het rottingsproces, denk maar aan vacuum verpakte spullen.

Voordeel van ijs is natuurlijk temperatuur en bij veen de zuurgraad, maar het is zelfs zo dat ze op begraafplaatsen met een klei of leem grond deze moeten afgraven en vervangen voor zand! Ook het begraven van huis dieren in de tuin (mits toegelaten door gemeente) mag niet in klei/leem grond, mag wel dieper als dit ten minste boven het grondwaterpeil is!

Nu het tweede deel van je vraag maakt het uit of er nu water over staat... Nee worden ook nog regelmatig botten uit de ijstijd boven water gehaald uit de Noordzee, dus ook dat moet geen probleem zijn!

Succes (met vissen)