Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe is bijgeloof eigenlijk ECHT ontstaan?

en is bijgeloof eigenlijk ook nuttigN

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
595

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Dank aan Vlinderr:
Veel bijgeloof is denk ik ontstaan vanuit vroeger. Fabeltjes, spannende verhalen, kwakzalverij… deze dingen werden mond op mond overgedragen.
Vroeger was men angstig voor allerlei verschijnselen of onverklaarbare zaken. Soms zelfverzonnen of door het vele verhalen vertellen gevormd.

bijgeloof
´ bij - ge - loof
het -woord
het geloof aan krachten, verschijnselen en praktijken die noch door de officiële godsdienst noch door de eigentijdse wetenschap worden aanvaard

Dank aan AWM:
Op dezelfde manier als de andere geloven zijn ontstaan.
De grote gelovige stromingen kijken neer op de verering van gouden kalveren en noemen het "bijgeloof".
En dat terwijl er weinig verschil is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijgeloof zal denk ik bijna zo oud zijn als de mens zelf.
Het is van alle tijden.

Hebt u misschien een heimelijke, onverklaarbare angst? Wordt u beïnvloed door een „geloof, denkbeeld of gewoonte waarvoor geen logische verklaring lijkt te
bestaan?”

Uw antwoord zou onthullend kunnen zijn, want dat is de definitie die een naslagwerk geeft van „bijgeloof”.

En dat is van alle tijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijgeloof is naar mijn mening wel nuttig. het geeft mensen in zekere zin ''controle'' omdat ze weten wat er aan de hand is, en ze bijv. in het geval van een ongeneesbare ziekte toch iets kunnen betekenen. sommige mensen kunnen hier kracht uit putten en ze door moeilijke tijden heen werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding