Waar komen uitspaken vandaan zoals 'gekke henkie'en 'jan lul'.

Wordt hier gerefereerd aan bepaalde personen, of zijn dit slechts grappige uitspraken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lul de behanger is ook zo'n gekke uitdrukking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gekke geert ken ik wel

Antwoorden (3)

Dat zijn uitingen van een emotie die nog net door de etiquette en dus de maatschappij worden gedoogd... Dat zijn van die grensgevallen... Maar dan moet je in woord of gebaar wel spelen dat je het niet expres zei of dat je er meteen spijt van hebt, of dat je verwonderd bent dat je het zei... Zoals Jan Marijnissen de dag ervoor die flapdrol eruit flapte... en meteen speelde dat hij het er al uitgeflapdrold had...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er word gerefereerd naar namen die veel voorkomen om aan te geven dat het niet om de naam gaat maar om het woord dat bij de naam word gebruikt.
Lijkt me iig een logische verklaring. Je hoort nooit "Ik ben gekke Mustaffa niet!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heeft iemand een keer verzonnen en waarschijnlijk aan de grote klok gehangen via media. Omdat ze lekker klinken gaan mensen ze gebruiken en dan slijten ze vanzelf in.

Zo gaat het ook met nieuwe woorden zoals "zwaffelen". Taal ontwikkeld zich op die manier.

NB. Dit is mijn gedachte hierover, ik ben geen specialist op dit gebied of zo.