Wat zijn de antwoorden van deze vraag (zie extra uitleg)

veel multinationale ondernemingen verplaatsen de productie van hun goederen naar landen als india en china wat is daar de belangrijkste reden voor?
en de arbeiders in india en china profiteren van de van de nieuwe werkgelegenheid, wie zijn de verliezers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Het beste antwoord

werk wordt verplaatst naar lagelonenlanden. dit scheelt in de productiekosten voor de bedrijven. levert werkgelegenheid op in die landen. deze werkgelegenheid gaat echter verloren in het westen. in het westen zie je dus de verliezers.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In India en China nieuwe werkgelegenheid in de landen waar het vandaan komt meer werkelozen. De producent verdient meer geld wat de arbeidskrachten en de productie middel zoals huisvesting zijn goedkoper
ronron1212
13 jaar geleden
De bedrijven worden verplaatst naar landen als India & China omdat de lonen lager zijn, en er minder arbeidsvoorwaarden zijn waar je aan moet voldoen. Mensen werken daar bijvoorbeeld wel 14 uur per dag.
Daarnaast zijn er in China wel goede voorzieningen(in tegenstelling tot bijv. Afrika, waar de lonen ook laag zijn). In China zijn bijvoorbeeld redelijke wegen & verbindingen met vliegvelden.

De arbeiders in China hebben als 'profijt' dat ze werk hebben. Maar de echte winnaars zijn de multinationals die voor weinig geld veel kunnen produceren. De enige echte verliezers zijn de europese arbeiders die dit werk eerst verrichten, en nu werkloos zijn. Daarnaast is een potentiel slachtoffer een komende jongere die laag opgeleid zijn of geen diploma hebben. Omdat juist de banen waar je een lage opleiding voor nodig hebt verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is minder eenvoudig dan het lijkt. De winnaars is in eerste instantie de onderneming. De rest van de wereld zijn de verliezers. De Chinese arbeiders maken voor te weinig loon goederen die in NL zo duur mogelijk worden verkocht. In principe subsidiëren de chinezen de Nederlandse consumenten. Maar door de verplaatsing van de productie lekt uit Nederland inkomen, d.w.z. koopkracht weg. Nederland verarmt dus, als Nederland niet in staat is nieuwe productie te ontwikkelen. Door het weglekken van de koopkracht kan de consument de goederen niet meer betalen en gaat de onderneming failliet. Maar niemand interesseert zich wat er na zijn dood met zijn land gebeurt. Dus iedereen gaat rustig verder met het jagen op korte termijn winsten. Noch de politiek, noch het bedrijfsleven zijn duurzaam.

Toegevoegd na 3 minuten:
Natuurlijk wordt de productie ook verplaats omdat Nederland geen vakbekwame mensen meer heeft. Zo zetten veel bedrijven (bijv. BMW) ontwerpstudio's en R&D afdelingen op in bijv. Singapore, omdat het aantal geschoolde mensen hier te laag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in zekere zin zowel verliezers als winnaars in het oosten en westen. In het oosten profiteren ze van de werkgelegenheid maar worden aan de andere kant uitgebuit. In NL is er minder werkgelegenheid maar aan de andere kant zijn de producten die in het Oosten gemaakt worden goedkoper..