'n gulp is toch alleen.., een gulp?

Op en van de talrijke informatiebronnen las ik een definitie van het woord gulp:

Een overslag waarmee een sluiting (meestal knopen of een ritssluiting) onzichtbaar wordt gemaakt.

Technisch prima omschreven maar begrijp ik hiermee dat kleding ook een gulp in de hals- of nekpartij kan hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Je hebt de verkeerde bron gekozen.
Wikipedia heeft een veel betere:

"Een door een strook stof afgesloten opening aan de voorzijde van een broek van de man, bedoeld om het plassen te vergemakkelijken"

Als je eentje in je nekpartij hebt, vraag ik me af wat er op je nek zit :)
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
In de online versie maar ééntje: gulp de; v(m) -en opening vóór in een mannenbroek
Volgens bovenstaande definitie heb je inderdaad gelijk, ik kan niet anders concluderen.

Misschien zit het verschil 'm in de spreektaal, als we het hebben over een gulp bedoelen we in het algemeen natuurlijk dat ding met ritssluiting waarmee je je broek dicht doet. Wellicht is de definitie vroeger anders gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden vroeger (toen ik in Z-Limburg woonde) een zinnetje: Het is kermis in Gulpen, dan stond dus je gulp open. Bij ons was een gulp dus in spreektaal je ritssluiting van je broek, en niet alleen bij mannen :-)

-- Een plaatsje in de buurt bij ons heette Gulpen