Kun je iemand aanklagen wegens laster?

Voorbeeld: Een ex verteld aan de leerkrachten op de school van jouw kinderen dat je hun hebt verwaarloosd en mishandeld. Gevolg: Je durft niet meer naar die school en mist dus oudergesprekken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.7K

Het beste antwoord

Smaad, laster en belediging zijn strafbare feiten, daarvan kun je aangifte doen bij de politie. Die zijn dan verplicht je aangifte op te nemen, het kan wel zijn dat een officier van justitie de zaak uiteindelijk niet voor laat komen wegens gebrek aan bewijs. Bovenstaande is dus een methode via het strafrecht.

In bepaalde situaties kan de handeling van je ex-partner ook een onrechtmatige daad inhouden, dat is civiel recht en als dit het geval is zul je een rechter moeten zien te overtuigen, die kan dan de overtreder dwingen te stoppen / rectificeren, in sommige gevallen wordt er zelfs een dwangsom opgelegd bij hernieuwde overtreding. De overtreder moet dan wel het geld hebben voor een dwangsom natuurlijk.

Of beide hiervoor genoemde methodes de oplossing voor je probleem zijn durf ik niet te zeggen. Ik denk eerlijk gezegd eerder dat je toch de stap zult moeten zetten en met een aannemelijk verhaal naar de leerkracht / directie van de school zult moeten stappen, die zijn als het goed is heus wel voor rede vatbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, helemaal mee eens, en je hebt het beter en completer verwoord dan ik zou kunnen.

Andere antwoorden (4)

Jazeker, ik zou nu niet graag de naam Geert Wilders hebben... Ik zou wegens smaad en laster verantwoording moeten afleggen... Blij dat ik niet Geert Wilders heet... Trouwens ik zou die naam nooit en nooit niet willen dragen of zijn...

Toegevoegd op 30-05-2009 10:14:48
Jazeker... dat kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet komt opdagen zal dat de vermoedens van de leerkrachten kunnen bevestigen. Als u het mij vraagt, zou ik zeggen dat u zichzelf beter moet verdedigen tegen lasterlijke uitspraken. Als u uw kinderen niet verwaarloost, dan zien die leerkrachten dat heus wel...

U zou bij de rechtshulp in uw omgeving te rade kunnen gaan of er juridische stappen mogelijk zijn. Ik weet alleen niet of geschillen op deze manier als "laster" in de juridische zin kunnen worden aangemerkt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, als iemand je onterecht van een strafbaar feit beschuldigt kan je die persoon aanklagen. In dit geval is dat dus laster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanklagen kan altijd, maar er wordt A niet altijd iets mee gedaan als men het niet bewezen acht, en B is dit in een situatie met een ex ook niet altijd verstandig (als er kinderen bij betrokken zijn). Een rechter kan het in dergelijke situatie afdoen met moddergooien (gebeurt echt!) en een kans op een redelijke relatie met je ex, omwille van jullie kinderen is dan ook onmogelijk.

Er zijn wel rechtswinkels waar je zo naar binnen kunt lopen en daar (gratis) advies kan krijgen over dergelijke problemen.