Blijft de waterdruk gelijk of neemt hij af naarmate de lengte van een tuinslang?

hier een discussie thuis , en wie geeft antwoord?
Is het waar dat als ik 50 meter tuinslang aan mijn kraan maak , de waterdruk minder wordt , naarmate de slang langer wordt?
Weet iemand het antwoord , graag met definitie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
25.3K

Het beste antwoord

Door de afstand die het water moet afleggen verlies je waterdruk.
Als je nu als voorbeeld een flatgebouw neemt, dan staan er drukvermeerderings installaties, dat regelt zich vanzelf elektronisch, om te zorgen, dat ook de bovenste etage van water word voorzien.
Zo geld het dus ook voor je tuinslang, de kracht gaat verloren door de afgelegde afstand.
Vandaar ook, dat als jij je slang aan het einde dichtknijpt, je heel even de druk opbouwt, je hem dan loslaat, je dan een even krachtige straal ineens tevoorschijn krijgt.
Daarna zal je zien dat de druk weer wegvalt.
Ik zou zeggen, test het uit, maar vriest dat het kraakt, ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat klopt hoelanger je slang hoe minder druk op het erop zit

Toegevoegd na 7 minuten:
je hebt bij 50 meter slang een drukverlies van ongeveer 10%
dus als je druk uit de kraan 3 bar is dan zal hij na aansluiten slang van 50 2.7 bar zijn en na 100 meter slang 2.4 bar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druk is kracht gedeeld door oppervlakte. Nu neemt de oppervlakte van de doorsnee van de waterslang niet toe of af als je een langere slang gebruikt.

Toch zul je in de praktijk een minder krachtige straal krijgen. Hoe komt dat?

1. doordat er meer water vooruitgedrukt moet worden, is er meer kracht nodig
2. de slang zal licht uit willen zetten; kracht voor nodig
3. wrijving doet de energie afnemen tijdens de lange reis die het water moet afleggen.

Uiteindelijk houd je minder kracht over aan het einde van een lange slang dan je zou hebben aan het einde van een korte slang.

Kracht neemt af en daardoor ook de druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het neemt af naarmate de tuinslang langer is.
Laat het voor je berekenen op deze site: http://users.telenet.be/annette-guy/tuin/tuinslang.htm