Waarom draagt de politie een pet?

heeft dit een functie? bijvoorbeeld om te laten zien dat je anders dan de burger bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest denken aan een mopje van "vroeger", ons antwoord was: vuilnisbakken hebben ook deksels.....

Antwoorden (12)

omdat agenten een voorbeeldfunctie hebben en dit staat netter

en anders hebben ze het spreekwoord ,deze pet past ons allemaal , voor jan doedel uitgevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenning!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een beetje standaard, elk uniform heeft een pet of een andere vorm van hoofdbedekking.
Het maakt het plaatje compleet.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uniform
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een stuk herkenning en het heeft een status functie. Verder is het ideaal om er een camera in te doen, zoals ze dat in Den Haag hebben gedaan.

Toegevoegd na 30 seconden:
Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anders krijgen ze het koud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat agenten een voorbeeldfunctie hebben en dit staat netter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaarheid, vandaar dat ze tegenwoordig ook steeds vaker in gele hesjes werken. Zichtbaarheid geeft vaak een gevoel van veiligheid bij de mensen. Bovendien kan je ze makkelijker zien in grotere groepen als je ze evt wil aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een statussymbool dat hun positie van ordehandhavers binnen de samenleving aangeeft.

Zoals in Groot-Brittannië de politieagenten (de "bobbies" ) een helm dragen als teken van hun functie.

Zo dragen alle militairen op een soortgelijke wijze een baret of pet of (voor de veiligheid) een soldatenhelm.

Het heeft ook waarschijnlijk te maken met vroeger eeuwen toen de schepenen en de schout tijdens de (late) middeleeuwen in de Lage Landen grote hoeden getooid met veren droegen om hun status te benadrukken.

Dit laatste is mooi te zien op schilderijen in musea van de grote (schilder-) meesters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie de pet past, die zet hem op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een ietsiepietsie meer blauw op straat, dat wel ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pet maakt dan ze langer lijken, dus belangrijker. Bovendien straalt de pet een soort militair gezag uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt bedrijfskleding ontworpen en daarbij zit die pet. Zoals bij stewardessen een sjaaltje zit. De opdrachtgever bepaalt wat de voorgeschreven kleding moet zijn en aan welke voorwaarden het moet voldoen. .
Ik vind zelf de pet wel een wezenlijk onderdeel voor een agent. 't Straalt wat meer gezag uit.