Hoe op te komen voor jezelf?

Toegevoegd na 4 minuten:
Mensen zeiken op me en lachen me uit om mijn vriendin uit (tegen mij dus), dit ben ik zat. maar ik ben te aardig om te zeggen dat ze hun b*k moeten houden, en ik zeg ook te vaak sorry :(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Hoi,

Wat vervelend dat je telkens wordt uitgelachen! Je benoemt zelf al 2 reacties: zeggen dat ze hun b*k moeten houden (= agressief) en te vaak sorry zeggen (= subassertief). Een goede tussenweg daartussen is assertief gedrag. Je komt voor jezelf op zonder agressief te worden. Want agressie lokt alleen maar meer agressie uit.

Assertiviteit is het uiten van je gedachten, gevoelens en meningen op een directe, eerlijke en gepaste wijze. Je komt op voor je eigen belangen op een manier die past bij de situatie en die zowel respectvol is naar jezelf als naar de ander.

Een assertief antwoord zou kunnen zijn: "ik vind het niet leuk dat je zulke dingen tegen mij zegt. Ik wil dat je daarmee ophoudt. Dan draai je je om en gaat verder met waarmee je bezig was. Blijf niet piekeren over hoe de ander over je zou kunnen denken. Misschien is diegene die zulke dingen zegt wel jaloers op jou. Of zijn er andere oorzaken bij die persoon. De oorzaak ligt in ieder geval niet bij jou!

De kern van assertief gedrag is dat je voor jezelf durft op te komen, je eigen mening en je gevoel durft te uiten zonder je schuldig of onzeker te voelen, en zonder daarbij de belangen van de ander onnodig te schaden.

Aangezien dat best lastig is, helemaal als je gewend bent jezelf weg te cijferen en graag aardig gevond wilt worden, is misschien een assertiviteitscursus aan te raden. Vaak worden deze door de plaatselijke GGZ's aangeboden. Google even op GGZ + je woonplaats.

Het is echt de moeite waard, want van zo'n cursus kun je de rest van je leven plezier hebben (ook in je werk later)!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
gevond = gevonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Weet niet wat voor een vriendin je hebt en, weet je, dat maakt ook niet uit. Ze is je vriendin dus het geeft geen pas om dat belachelijk te maken. Als je er niet van gediend bent helpt het voor jezelf al om slecht te melden dat je er niet van gediend bent, de opmerking niet leuk vindt of het jammer vindt dat ze zoiets zeggen. Vervolgens niet in discussie gaan maar gewoon bij je standpunt blijven. Dus als ze zeggen "ja maar" gewoon nog een keer zeggen dat je het niet leuk vindt punt.

Toegevoegd na 1 minuut:
slechts (met een s)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mijn zusje op kanjertraining heeft geleerd is: Pesters moet je negeren dan houden ze vanzelf op!
Om dit te kunnen moet je hard zijn, want de mensen die jou pesten zullen eerst nog door gaan, maar dan moet jij op je tanden bijten! Niks zeggen, ook niet aankijken, maar omdraaien en weglopen! Als je dit volhoudt zullen ze vanzelf ophouden want dan is er niks meer aan!
Hoe reageer je eigenlijk op hun. Zeg je alleen sorry of wordt je heel kwaad en loop je kwaad weg of loop je huilend weg?
Want als dit het geval is geef je eigenlijk benzine aan hun. Ze vinden jou reactie leuk. Zij zijn de auto jij de benzine. Zij vinden je reactie leuk en gaan door. Maar als je ze negeert geef je ze geen benzine meer, maar een auto kan even doorrijden zonder te tanken dus moet je op je tanden bijten, zoals ik hierboven al heb beschreven!

Succes!
En weet je mensen die pesten hebben zelf vaak problemen. Of zijn gewoon jaloers... Denk daar aan en loop dan weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste NoID, ik vind het moeilijk om een antwoord te geven op je (goeie) vraag, omdat ik denk dat er niet een 1-2-3-antwoord is. Ik weet niet hoe oud je ongeveer bent, maar ik was vroeger ook niet zo zelfverzekerd en dat werd beter toen ik wat ouder werd. Ook heb ik boekjes gelezen (van de bibliotheek) over zelfvertrouwen en weerbaarder worden. Als je deze woorden intypt in de pc van de bieb, dan krijg je titels van boeken die daarover gaan. (Niet alleen moeilijke dikke boeken, maar ook leuke.) Wat voor mij helpt is, dat ik als iemand een rot-opmerking tegen mij maakt, dat ik dan even rustig blijf, niet meteen iets doe of voel, maar ga nadenken:
WIE zegt dat tegen mij ? (is die persoon belangrijk voor mij? Zo niet, dan ga ik me er niets van aan trekken.)
WAT zegt die persoon tegen mij? Is het echt alleen maar een rot-opmerking of is het opbouwende kritiek. Dus even proberen om neutraal naar de opmerking te kijken. (Soms denk ik dat iemand mij afzeikt, maar hij/zij probeert echt iets aan mij duidelijk te maken.)
WAAROM zegt iemand iets tegen mij? Is het alleen maar om mij af te zeiken, dan (proberen te) negeren of zeggen dat de ander je met zijn/haar opmerking heeft gekwetst. (Als je dat zegt, voelt de ander zich meestal niet op z'n gemak, ook al deed'ie het expres...) Of probeert iemand (een vriend) mij echt iets duidelijk te maken? Zo ja, ga terug naar de vorige vraag en/of vraag aan de persoon om het uit te leggen.
Je schrijft dat je een vriendin hebt, MOOI!! Dus je bent de moeite waard en je vriendin ook! Wat een ander daarvan vindt, moet´ie lekker zelf weten, laat ze maar in hun eigen sop gaarkoken.
Je schrijft ook dat je "te aardig bent om...", dus je vind jezelf aardig, dat is goed, dát moet je niet willen veranderen, alleen je moet niet "te aardig" zijn tegen mensen die ook niet aardig zijn tegen jou.
Wanneer bepaalde mensen je afzeiken, probeer dan niet om met hen vriendjes te worden, maar ga weg en zoek andere mensen op. Er zijn genoeg leuke mensen met wie je vrienden kunt worden en die met jou vrienden willen zijn.

Ik hoop dat ik je toch iets geholpen heb met dit antwoord, maar ik weet dat het heel moeilijk is om jezelf te veranderen. Maar je kunt het, doorzetten, volhouden en blijven proberen! (net als met piano-les of welke andere vaardigheid die je wilt leren: veel oefenen!!!)
Succes! Groetjes, Mars