las net een stukje uit de koran nav eerdere vraag. maar komen die beide boeken niet heelveel overeen? waarom is er dan die haat onderling ?

Toegevoegd na 10 minuten:
de vraag was van zomervlinder en de boeken die ik bedoel zijn de bijbel en de koran.
sorry dat het onduidelijk was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Kimath
13 jaar geleden
welke eerdere vraag bedoel je?
Kimath
13 jaar geleden
en over welke 2 boeken gaat het?
ronron1212
13 jaar geleden
erg duidelijke vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christenen vinden dat Jezus de zoon van god is (wat mij wel erg vergezocht lijkt) en de koran zegt dat het een profeet is zoals Mohammed.
Ook heb ik gehoord dat er in de bijbel staat dat homo's gestenigd moeten worden etc. Mensen vatten alles anders op en velen veranderen de 2 boeken elke keer weer, waardoor er verwarring ontstaat.
Zie extremisten etc.
Dat geeft alle geloven een slechte naam.

Het beste antwoord

Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat zij de enige juiste interpretatie van iets geven/ hebben/weten.
Ook al kun je zien dat (in dit geval) de bijbel en de koran in veel opzichten overeen komen en dat beide geloven waarschijnlijk in elk geval deels dezelfde oorsprong hebben, dan nog vinden sommige mensen dat het ene boek deugt en het andere volkomen fout is.
Dat heeft meer met de instelling van die mensen te maken dan met de teksten: wie zo star en rechtlijnig is zal nooit accepteren dat er misschien meerdere waarheden zijn, of geen enkele 100% waarheid.

Als kind groeide ik op in een omgeving waar velen gereformeerd waren, en om de haverklap was er - voor mij als kind volkomen onbegrijpelijk - weer eens ruzie over de uitleg van bepaalde gedeeltes van de bijbel, en dan splitste zo'n gemeente zich en de 'hardliners' richtten dan een nieuwe gemeente op. Waar dan even later weer hetzelfde gebeurde, enzovoorts.
Zo zie je in de islam ook verschillen tussen diverse stromingen, en in het katholicisme, en in elk geloof vermoed ik.
Zet een hardliner X-gelovige tegenover een hardliner Y-gelovige en je hebt heibel omdat ze beiden geen millimeter toegeven en vinden dat de ander een zondaar is...
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik ben ervan overtuigd dat een geloof veel waarde kan hebben voor mensen, dus naar mijn gevoel is het zonde dat mensen elkaar de hersens inslaan (letterlijk en/of figuurlijk) omdat de ander iets anders gelooft :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De haat is fakomstig over de status van de profeet mohammed (Islam) & de zoon van god Jesus (Christendom).

Als je vind dat Jesus de zoon van god was, en iemand vertelt je dat het 'maar'een profeet was dan is dat redelijk beledigend. Als je vind dat MOhammed een profeet was, en iemand zegt je dat dat nniet zo is, dan gaat dat ook redelijk tegen de fundamenten van je geloof in. Als je deze zaken combineert kom je op fundamentele verschillen in het beeld daat beide partijen hebben.

Je hebt gelijk dat de rest van het systeem dezelfde basis lijken te hebben, zeker voor buitenstaanders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beide boeken (de bijbel kent velen boeken) Zijn in de zelfde streek ontstaan. Langere tijd hebben beide boeken elkaar geen kwaad gedaan. Tot er mensen waren die er iets in gedachte te lezen wat ze beter maakte dan de ander
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel mooi antwoord hoor.
De behoefte om beter te zijn dan een ander, als individu en als groep, heeft hier zeker mee te maken.
Jacob en Ezau hadden er al last van. Is nooit verdwenen.
Juist als twee geloven dicht bij elkaar liggen is de vijandigheid vaak erg groot, men is bang voor overlopers.
Je ziet dat ook in de politiek; men regeert vaak liever met een partij uit een heel andere hoek dan met een partij uit dezelfde hoek.