wie kan mij simpel vertellen wat een forensisch indenteitsonderzoek op een voertuig precies betekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Het beste antwoord

Een uitleg wat ze tijdens zo'n onderzoek kunnen doen.
Ze kunnen dan zien of er met een auto is geknoeid.

ETS- EN IDENTITEITSONDERZOEK
Bij voertuigen van dit merk en type behoort het V.I.N. te zijn ingeslagen in een plaatdeel boven de rechter chassisbalk, ter hoogte van het rechter voorwiel. Het plaatdeel was voorzien van een coating waarin de plaats van het ingeslagen V.I.N. uitgespaard was. Op deze plaats was bovengenoemd V.I.N. zichtbaar. De plaats werd behandeld met verfafbijtmiddel, omdat er duidelijk verschil is tussen het reageren daarop van fabrieksmatig aangebrachte verf en naderhand aangebrachte verf. Later aangebrachte verf lost direct op in contact met een verfafbijtmiddel. Ik, Hamers, zag dat de verf op de plaats van het ingeslagen V.I.N. direct op het afbijtmiddel reageerde. Veelal duidt dat op het feit dat er wijzigingen in het ingeslagen chassisnummer zijn aangebracht. Ik, Hamers, heb daarop op de plaats van het ingeslagen chassisnummer de verf verwijderd. De plaats werd daarna behandeld met een daartoe geëigende etsvloeistof. Hierbij zag ik, Hamers, structuurverschil in het metaal ter hoogte van de plaats waar de voorloop van het V.I.N. ingeslagen was en de plaats waar het unieke gedeelte van het V.I.N. (de laatste 6 cijfers) ingeslagen was. Ik, Hamers, zag dat het unieke gedeelte van het V.I.N. niet fabrieksmatig ingeslagen was. Ik, Hamers, zag dat tegen het frame onder de bestuurdersstoel een typeplaatje aangebracht was. Bij informatie bij de voertuigidentificatiedeskundige van het Nederlands Forensisch Instituut bleek dat zo'n typeplaatje van fabriekswege niet in zijn geheel verwijderd kon worden. Ik, Hamers, zag en voelde dat het typeplaatje op eenvoudige wijze in zijn geheel van het frame verwijderd kon worden. Ik zag dat het typeplaatje maar gedeeltelijk vastgelijmd was. Uit bovenstaande bleek mij, Hamers, dat het hier een vals typeplaatje betrof. Ik, verbalisant Coppens, zag dat de door de fabrikant aangebrachte serienummers waren verwijderd dan wel vervalst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok maar deze auto is al goed gekeurd.... alle papieren er bij.
het is wel de enigste in nederland , maar dan nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het onderzoek bleek dus dat ermee geknoeid was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het onderzoek is pas volgende week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huuu??
De uitspraak was al in 2005.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo het gaat om mijn auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaa, ok dan het gaat om jou auto, dan gaan ze kijken of het chassis nr. klopt met de papieren en of er niet aan geknoeid is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is nu net wat ik niet snap.
hij is al goed gekeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom werd je aangehouden dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze doen het niet zomaar, weet je het hele verleden van de auto?

Andere antwoorden (2)

Dat het voertuig in de kleinste onderdele uit elkaar wordt gehaald op jacht naar eventuele sporen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men gaat kijken of alle onderdelen op/van de auto behoren bij de auto.
Dwz of chassis en bijvoorbeeld motorblok conform fabieksafgifte zijn.
De diverse VIN worden gecontroleerd. Men controleert de auto vaak omdat men het vermoeden heeft dat deze is omgekat of gekloond (zie linken).
Onderzoek kan oa op verzoek van de politie worden uitgevoerd, maar ook ovv RDW of verzekeringsmaatschappij.
Probleem is dat het onderzoek lang kan duren en je al die tijd niet over je auto kan beschikken, om nog maar te zwijgen als blijkt dat je een omgekatte auto blijkt te hebben.