Wat voor invloed heeft een windmolenpark op het leven in zee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

De gevolgen voor het leven in zee zijn onbekend.

Op plekken waar de zeebodem dieper is dan zo'n 30 meter, kan normaal gesproken geen plantenleven groeien, omdat het op de bodem te donker is. Daar kunnen slechts zwevende algen en wieren in de bovenste waterlagen voorkomen.

Als daar een windmolen wordt neergezet, zijn er vaste plekken op relatief geringe diepte (ik heb het over de voet van een windmolen) waar planten en zeedieren zich op kunnen vastzetten. Daar kan dan van alles groeien dat daar vroeger niet kon groeien. In al die groei kunnen vissen een schuilplaats en voedsel vinden; die windmolenvoeten zijn dus goed voor het kleinere waterleven.

De windmolens produceren echter ook geluid. Vooral de lage trillingen zijn een probleem voor walvisachtigen en dolfijnachtigen. Zij communiceren met elkaar via (onder andere) deze lage frequenties, omdat die heel ver dragen onder water. Die communicatie wordt verstoord.

Er zijn aanwijzingen (maar geen zekerheid) dat het navigatiesysteem van walvissen en dolfijnen in de war raakt van een teveel aan lage trillingen. Als dat inderdaad zo is, zullen deze dieren de weg kwijt raken. Ze kunnen dan hun normale trekroutes niet meer vinden. Het aantal strandingen op de kust zou kunnen stijgen.

De elektriciteitskabels verstoren veel vissen, onder andere haaien. Vissen hebben een elektrische sensor aan hun zijkant, die ze gebruiken voor communicatie en navigatie. Die wordt door de elektriciteitskabels verstoord.

Haaien detecteren hun prooi aan de hand van elektrische velden. Op die manier kunnen ze ook een prooi vinden die zich heeft ingegraven in het zand en zich doodstil houdt: de haai voelt het elektrische veld van de hartspier van zo'n vis. Het is bekend dat haaien "graag" in kabels bijten. Vaak worden zelfs afgebroken haaientanden in onderzeese kabels gevonden. Dat komt doordat zo'n haai op dat moment het elektrische veld van zo'n kabel aanziet voor een prooi.

Hoewel de haai zich dus regelmatig vergist, zijn er onvoldoende aanwijzingen dat de haai hier echt last van heeft.

--

Samenvattend heeft het plaatsen van een windmolenpark in zee waarschijnlijk positieve effecten op het kleine zeeleven, negatieve effecten op het grote zeeleven, en een klein negatief effect op alle vissen, met name haaien.

Toegevoegd na 6 minuten:

Op het plaatje een onderzeese kabel met een beschadiging waarin een afgebroken haaientand is gevonden.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het leven in zee zal er wel bij varen, de voet van de molen biedt beschutting.
waar ik veel bezorgder voor ben, zijn de (trek)vogels.
hopelijk wordt er rekening met de routes van de vogels gehouden.
ik zie al zoveel ellende van hoogspanningsmasten.
13 jaar geleden
Geen invloed of te verwaarlosen.