Hoe start ik een schoonmaakbedrijf?

Goedendag mensen,

Sindskort heb ik de ambitie om een schoonmaak bedrijf te beginnen. Of iig een uitzendbureau. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen? Hoe moet ik bijvoorbeeld aan klanten komen? Hoe moet ik de administratie uitvoeren? Waar kan ik het papierwerk vinden die nodig is, voor bijv. werkbriefjes etc? En wat heb ik allemaal nodig? Hoe moet ik de arbeidsvoorwaarden opstellen? Is dit ergens kant en klaar te vinden? Moet ik zelf de schoonmaakmiddelen en spullen kopen of is dat al geregeld oor de klant? Zoals u ziet heb ik een hoop vragen, dit komt omdat ik totaal geen ervaring heb in de schoonmaakbranche en toch heb ik de ambitie om er werk van te maken? Hoeveel heb ik trouwens ong nodig om te investeren in het bedrijf? nog een vraag..

Als u mij verder zou kunnen helpen met informatie dan zou ik dit zeer erg op prijs stellen! Hartelijk bedankt alvast!

Met vrienddelijke groet,
Mora

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Antwoorden (6)

Hallo Mora, ik zou je aanraden om toch een cursus onderneming bij bijvoorbeeld de LOI te volgen. Zonder de noodzakelijke theoretische achtergrond gaat het je waarschijnlijk niet lukken. Ook is het handig om om bij een bestaand schoonmaakbedrijf mee te kijken, dat kan een hoop van je praktische vragen oplossen.
Succes ermee in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens naar de Kamer van Koophandel. Zij kunnen je al flink op weg helpen. Maar schoonmaakmiddelen, vervoer en personeel moet je allemaal zelf regelen. Klanten kun je vinden door ze direkt te benaderen. Stap een school binnen en geef een mooie offerte. Ook kun je bedrijven benaderen die net verhuisd zijn naar een nieuwe plek.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop de ondernemerswijzer; dat is een boek waar echt heel veel in staat over het starten van een onderneming.
Ga naar de Kamer van Koophandel en vraag daar informatie.

En maak een ondernemingsplan; want als je geld nodig hebt zul je wel een bank moeten overtuigen hoe jij het geld gaat terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt een hoop vragen. Deze vragen zijn een teken dat je met iets gaat beginnen of wil beginnen waar je geen verstand van hebt. Je start kan inderdaad wezen ga naar de KvK. Maar beter nog verdiep je eerst eens goed in het ondernemerschap. het is niet zomaar iets om voor je zelf te beginnen. Je hebt een financiering nodig die verwachten een terdege ondernemingsplan en ook verwachte ze kennis van je met wat je gaat beginnen. Klanten werven weet je ook niet hoe dat moet dat is overigens ook niet eenvoudig. Het maken van offertes vereist kennis van zaken over de werkzaamheden en het materiaal dat je nodig hebt. Als je dat niet weet hoe wil je dan bepalen hoe je de offerte opstelt. Als hij wordt geaccepteerd moet je het er wel voor doen.
ronron1212
13 jaar geleden
Koop een emmer een spons en een zeemleren lap.
Ga de straat op en roep: Valt er nog wat te zemen of te lappen, je hoeft alleen maar in je handen te klappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk op de site van de kamer van koophandel. Zij hebben geregeld starters dagen en die zijn echt heel informatief als je een bedrijf wil beginnen.