Waarom vinden motten kleren zo lekker?

En dan heb ik het over de kleermotten (Tineola bisselliella). Wat precies vinden ze er lekker aan? Hoe ziet hun ontlasting er dan uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ze vinden het helemaal niet lekker. Sterker nog: volwassen motten kunnen helemaal niet eten.
Ze leven op energie die in het larvenstadium is opgeslagen. Het zijn de mottenlarven die kleren eten, maar aangezien er geen proteïnen inziiten, kunnen ze de meeste textielsoorten niet verteren.Wat ze wel lekker vinden is keratine, een proteïne dat in wol en haar zit.
Geen enkel ander insect kan dat verteren.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

mottenvraat wordt veroorzaakt door de larven van de mot.
Hoewel motten geen gezondheidsrisico inhouden, zijn ze niettemin onwelkom in huizen, omdat hun larven ernstige schade toebrengen aan kleding, stoffen, bont, leer en
tapijt.
Deze schade kan na het uitkomen van motteneitjes weken lang worden toegebracht. Er kan dus al sprake zijn van ernstige schade voordat de eerste vliegende motten worden gezien.