voor sommige nederlandse woorden is er een achter grond(bijv latijns of afgeleid van). Zijn er ook woorden waarvan men niet weet waar ze vandaan komen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Van sommige woorden kan niet uitgemaakt worden of ze inheems zijn, dan wel geleend. Dergelijke woorden hebben de aanduiding ‘etymologie onbekend’. Dit kan betekenen dat er twee min of meer gelijkwaardige theorieën zijn die geen van beide bewezen kunnen worden. De dierennaam bok bijvoorbeeld komt alleen in het Germaans en het Keltisch voor. Het kan een Germaans erfwoord zijn dat door het Keltisch is overgenomen, maar andersom kan het even goed door het Germaans aan het Keltisch zijn ontleend.
Sommige woorden, zoals hom ‘zaad van vis’, hummel ‘jong kind’, iep ‘olm’, mooi of paling komen alleen in het Nederlands voor - het is dan niet mogelijk te bepalen of het een inheems of een geleend woord is, omdat aanknopingspunten ontbreken.
Behalve de hierboven al genoemde hebben deze woorden een onbekende herkomst:

erf
erfgenaam
penning
braspenning
steekpenning
kabeljauw
eed
meineed
pis
pissen
pisnijdig
pak
overtollig
reu
goochelen
ontgoocheling
raster
lint
stoet
rist
boot
kombuis
zeelt
kroes
puin
pij
leus
bef
beffen
peen
peenhaar
pink (eenjarig kalf)
pink (vinger)
hola
madelief
kwant (vent)
gierst
sloep
buitelen
oen
vies
alikruik
roeiboot
sul
paaien
pakken
das (halsdoek)
stropdas
luiwagen
knaak
poon
gribus
ronselen
maffie
stropdas
klingelen
spijbelen
boktor
bonje
larie
lawaai
oplawaai
pet
schunnig
fuif
toepen
fiets
bromfiets
motorfiets
snorfiets
hummel
bomvol
poet
hallo
flamoes
fikkie
bokkenpoot(je)
pitten
pief
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Jazeker, hoewel ik zo snel geen voorbeeld kan bedenken. Vaak 'denkt' men dat een bepaald woord van een ander woord is afgeleid, of uit een andere taal. Maar zeker weten doet men dat niet altijd. Het is vaak gissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je spreekt jezelf tegen - je begint met "jazeker" en eindigt met niet zeker weten. dus - van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hjmch: volgens mij bedoelt hij of zij dat er wel (en dus als antwoord jazeker) woorden bestaan waarvan men de herkomst niet zeker weet. Hij of zij spreekt zichzelf dus helemaal niet tegen.