Hoe ziet een bolbliksem eruit en is dat net zo gevaarlijk als een gewone bliksem?

Moet ik me dat voorstellen als een enorme vliegende lichtbal? Zijn er foto`s van te zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.2K

Het beste antwoord

Een bolbliksem is een helder oplichtend bolvormig object met een diameter van maximaal 40 centimeter, dat soms waargenomen wordt in de buurt van een blikseminslag en dan secondenlang zichtbaar is. Het is een atmosferisch verschijnsel waarvoor lange tijd geen afdoende verklaring is. Een bolbliksem doet zich meestal voor bij zwaar onweer maar er zijn ook gevallen bekend waarin een bolbliksem optrad tijdens helder weer.

Toegevoegd op 27-05-2009 23:28:47
en hier vind je nog meer over bolbliksems...

http://telescript.denayer.wenk.be/2006-07/f1/public_html/bolbliksem.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Het grote mysterie van de weerkunde. Vaak waargenomen, geschilderd en getekend. Goede foto's zijn er echter niet. Een bolbliksem ziet er uit als een gloeiende bol ter grote van een flinke voetbal die op telefoondraden, electricteits-masten en daken kan 'dansen' en soms spontaan door een raam of muur, of schoorsteen een huis kan binnen dringen en uiteen kan ploffen. Met veel schade.
EEen dergelijke bliksem kan seconden lang in stand blijven en hoe het wordt veroorzaakt is onduidelijk. Bolbliksems plegen voor te komen bij zware onweerscomplexen. Aan de andere kant, de kans op een dergelijke bliksem is 'per ontlading' klein, dus in een zware bui is die kans' gewoon' wat groter. Dus ook een minder zwaar complex kan wellicht een bolbliksem produceren"

Toegevoegd op 27-05-2009 23:48:31
Een recente verklaring (bron: NRC Handelsblad 5 februari 2000) van onderzoekers uit Nieuw Zeeland gaat ook uit van een blikseminslag. Als de hoeveelheid koolstof in de grond bij het inslagpunt 1 of 2 keer groter is dan de hoeveelheid siliciumoxide, ontstaat bij een temperatuur boven 3000 graden silicium of verbindingen daarvan. Heel kleine deeltjes hiervan vormen fijne dradennetwerken in de vorm van pluizige bollen. De energie die de bol doet gloeien is het gevolg van oxidatie. Bijna alle aspecten van bolbliksems kunnen hieruit verklaard worden: deze kan zowel als een nachtkaars uitgaan als eindigen in een explosie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit een keer een bolbliksem gezien.
Geluidloos en dansend over een stuk prikkeldraad.
Hij verdween gewoon in het niets. Er zijn verhalen bekend , van een bolbliksem die langs een regenpijp naar beneden kwam en sissend in de regenton verdween.
Uit mijn jeugd weet ik nog, dat een bolbliksem boven een dorp ontplofte, met een heel helder licht en een enorme explosie.
Honderden ruiten zijn toen gesneuveld en muren ontzet!