Wat zijn de meest belangrijke verschillen tussen windows en mac? Graag objectief antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Een belangrijk verschil:
De software en de hardware van de mac zijn voor elkaar ontworpen. Terwijl dit voor pc's met windows erop niet zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals al genoemd, worden voor Windows-computers de hardware door de ene fabrikant gemaakt, en het besturingssysteem en de applicaties door anderen. Het is niet zo vreemd dat daarbij vaak problemen optreden. De Mac blijft een hoogst enkele keer “hangen”, maar dan stopt er een programma zonder dat dit invloed op de rest van het systeem of andere programma's.
Mac's zijn al vanaf de beginjaren veel gebruikersvriendelijker dan dat beruchte andere systeem. Sinds ook Windows de grafische interface heeft overgenomen, lijken de systemen op het eerste gezicht op elkaar. Het verschil merk je pas in het gebruik. Apple-gebruikers kunnen lezen en schrijven met hun Mac, die ze zien als verlengstuk van zichzelf. Sterker nog, veel gebruikers houden er zelfs van. De meeste Windows-gebruikers, gewend aan het schelden op hun computer, zullen zich dat maar moeilijk voor kunnen stellen. De Mac doet gewoon wat jij wilt, zonder dat je eerst een halve programmeur moet worden. “Plug-and-play” is bij de Mac bijvoorbeeld echt “Plug-and-play” en geen “Plug-and-pray”. Om een programma te installeren, sleep je een bestandje in een map programma's, of het installeert zichzelf via VISE. De beruchte nutteloze Windows-waarschuwingen, waar je slechts op kunt reageren door op “OK” te klikken, zul je kunnen missen als kiespijn. Tot slot is de Mac veel beter beveiligd tegen hacken, spyware en virussen, zodat je je niet bij elke rare e-mail of download zorgen hoeft te maken over de gezondheid van je computer. Hoewel gebruik van Microsoft-programma's je risico's iets verhogen, is speciale antivirus-software op een Mac niet nodig. De beveiligingsupdates die zo nu en dan verschijnen worden gewoon gratis verstrekt. Dit gebeurt echter niet in het razende tempo van de pleisters waarmee de bijna wekelijks opduikende lekken in Windows moeten worden gedicht.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt geheel objectief artikel.
@fremar, objectief werd er gevraagd.

Eigenlijk zijn er maar twee belangrijke verschillen. Het besturingssysteem en de prijs. Die prijs wordt vooral bepaald door de mooiere behuizing en uiteraard betaal je voor de naam.

Als je voor jezelf een keuze tussen beide wilt maken is het vooral relevant jezelf af te vragen of je graag met OSX werkt en of de software die je gewend bent en gebruikt ook onder OSX draait.

Wanneer geld niet echt een issue is maakt die laatste niet uit. Besef je alleen dat je voor hetzelfde geld altijd, zonder uitzondering, een veel snellere Windows machine kan kopen. Dan heb je alleen geen OSX. Dus dat is eigenlijk de afweging die je moet maken.

@raamklaza, het is vooral zo dat OSX met veel minder verschillende configuraties hoeft om te gaan dan de miljoenen combinaties qua configuratie waar Windows op moet draaien. Dus daar is de software ook voor geschreven. De hardware is gewoon beperkt, maar in principe is er niets speciaals aan die hardware wat het tegenwoordig nog Apple maakt. Dat was 15 jaar geleden wel anders. Maar zeker wanneer je niet veel verstand hebt van het samenstellen van computers is een Apple wat dat betreft handig, de hardware is in ieder geval goed op elkaar afgestemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als besturingssysteem? Mac crasht minder vaak en is al heel lang en nog veel meer 'plug en play' dan Windows.

Als kastje? Windows is geen merk computers. Een Mac is mooier en duurder dan veruit de meeste standaard windows-pc's. Er is minder software voor en er zijn minder virussen voor. Hij gaat langer mee. Je kan hem met goed fatsoen in je woonkamer zetten zonder hem foeilelijk te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel ik denk dat je niet echt objectief meer bent. Crasht minder vaak? Heb je daar cijfers van? Ik heb collega's waarvan de mac vaker gecrasht is dan mijn pc met vista. En dan niet alleen softwarematige crashes maar ook hardwarematige crashes. Harde schrijven die het ineens niet meer doen. Geheugen niet kunnen uitbreiden. Etc. http://www.thg.ru/technews/images/acer_aspire_5920-150507.jpg Is dit lelijk? Zou je dit niet met goed fatsoen in de woonkamer neerzetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor iemand die een iMac, 1 Acer Aspire laptop en een high performance werkstation (HP, werk) heeft en dit bericht typt op een mini-laptopje: redelijk objectief ja. Onze oude iMac is bijna het meest betrouwbare stuk techniek in ons huis, afgezien van mijn elektrische tandenborstel.
Ik moet een nieuwe PC kopen en heb an sich geen voorkeur. Maar toch denk ik erover om weer een Windows PC te kopen. De applicaties die ik het meest gebruik draaien niet op Linux of Mac OS. Je moet een Windows PC wel beter configureren en over de echte blunders van Microsoft (met name de registry) zul je blijven struikelen. Maar die komen alleen maar niet op een Mac voor omdat die applicaties daar niet hebt .

En als we naar het bedrijf kijken, dan verschil;len Apple en Microsoft uiteindelijk niets, maar misschien is Aplle nog slechter, omdat ze met een soort religieuze fanatiekheid hun doelen nastreven, terwijl Microsoft daarin aanzienlijk hoeriger is: geld stinkt niet.

Zelfs mijn nieuwe ipod heb ik een week na de aankoop definitief in de kast opgeborgen.
En als ik de houding zie dioe Jobs aanneemt m.b.t. de iPad neem dan niet kwalijk dat er geen haar op hoofd is, die er aan denkt een iPad te kopen. De prijs speelt daarbij geen enkele rol.

Ik ga een nieuwe PC kopen met een solid 'harde schijf'' en zodanig opzetten, dat ik eens per kwartaal Windows opnieuw kan installeren.

Met dit verhaal is jouw vraag beantwoord.