Is er sprake van diefstal als je kind bijvoorbeeld bij kruidvat een snoepje pakt uit de snoepbakken?

Laatst zei een medewerker van kruidvat dat het niet mag en wordt gezien als diefstal..??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
13.5K

Het beste antwoord

Nee hoor, als je dat zo uitstalt dan mag mijn kind daar wat van nemen, Ik zal het niet aanmoedigen, maar ook niet verbieden... Het is toch ongehoord om dat zo te koop aan te bieden... Nee hoor mijn kinderen mogen er best EEN nemen hoor... En de bedrijfsmanager wil ik heel graag te woord staan, kort gezegd, die lust ik wel rauw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Wat een rare logica heb je toch. Of is het humor? Een duimpje omlaag van mij. Diefstal is diefstal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net zo als op een strand in Amerika... Blootlopen op het strand kost je 250 dollar en dat staat er al als je het strand opkomt op een levensgroot bord... En het textiel dat ze aanhebben daar kun je je neus niet in snuiten... Daar heb ik het over als je me begrijpt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem rauw opeet, dan is dat ook diefstal XiniX:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Shit ja daar had ik weer niet aan gedacht... LOL
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent verantwoordelijk voor je kind, dus als je kind zo'n snoepje pakt zal jij dat moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja in principe heb je gelijk... Dan is het nog hoe oud is je kind en hoe de winkel zijn waren uitstalt?... Dat zijn omstandigheden die je moet respecteren, daarom... En natuurlijk leer ik mijn kind niet te stelen, maar hier, op deze maniet, laat ik dat oogluikend toe... En de manager mag me aanspreken hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt niet uit hoe het wordt uitgestald, jij bent de volwassene, jij weet dondersgoed dat voor snoep betaald moet worden, dus ben je verkeerd bezig als je je kind laat stelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens: als je je kind oogluikend toestaat te stelen, leer je het heel effectief om wél te stelen. Iedere keer dat je kind steelt en er ongestraft mee wegkomt, leert het namelijk dat het zonder vervelende gevolgen snoep kan pakken dat van een ander is en waar niet voor betaald is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het lijkt wel of je boos bent op me?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boos? Nee, ik ken je niet persoonlijk, dus op wie zou ik dan boos moeten zijn? Wel vind ik het in het algemeen ergerlijk en slecht voor de maatschappij als mensen zich zo opstellen als jij getuige je antwoord doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok duidelijk...

Andere antwoorden (14)

Natuurlijk, er is toch niet voor betaald?

Hoe klein ook, diefstal is diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en neen. Indien je kind het onmiddellijk in zijn mond steekt is er geen "corpus delicti", geen bewijsstuk en ook gezen diefstal. Indien nog in de hand : diefstal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat moet de verklaring zijn dat (bijna) alle baby's van alles in hun mond stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik een appel in de winkel opeet en er niet voor betaal, is dat geen diefstal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien van mijn eerste reactie is dat biertje best wel diep.
Leer jou kind van deze bacterie bronnen af te blijven.
De vorige proevers zijn al eerst naar het toilet geweest!
Nee het is van een heel klein kind geen diefstal te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is diefstal. Maar als je met je kind naar de kassa loopt en laat opbiechten dat hij/zij een snoepje heeft gepakt , zal de manager waarschijnlijk niet de politie bellen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft diefstal, maar hoe jij ermee omgaat zal het verschil maken, zoals ik aangeef in m'n antwoord.
In principe is het natuurlijk gewoon diefstal, er is iets gestolen. Als het nog een erg jong kind is, ga ik ervan uit dat men genoegen neemt met een ouder die zijn kind eens streng toespreekt. Kan me niet voorstellen dat ze daar de politie bij gaan halen iig. Maar netjes is het zeker niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk officieel diefstal maar dit soort dingen wordt in de regel oogluikend toegestaan als het niet de spuigaten uitloopt. Je voelt je meer deugniet dan dief. Ik kocht in het verleden wel eens zo'n zak snoep.
Mijn dochter ging zelf scheppen, en nog wat apekoppen en nog wat engelse drop en nog wat griotjes, gomballen etc. etc. Je neemt altijd te veel.
Maar bij de kassa bij het afwegen schrok ik wel.
Ik kan je melden dat bij de prijs inbegrepen is dat iemand af en toe een snoepje pakt. Geeft niet hoor, ik betaal het wel voor jullie :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem er zelf soms ook wel eens EENtje, en durf te beweren dat ik niet steel. Maar als ik met m'n mannen kom zijn het meteen 4 snoepjes dus dan koop ik er gewoon een aantal. Heb ik meteen die ene geleende betaald.
Wat xinix zegt ik wil er best op aangesproken worden, kijken hoever ze willen gaan, ga ik wel mee naar het bureau der blauwbloezen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moeten ze het maar niet op grijpgraage kinderhand hoogte presenteren. Hogere presentatie is ook beter voor de rug van de klanten. lol Schap verder: tiger balm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen zijn wel degenen, die ouders attent maken op het snoep. Daarom hangt/staat het vaak op hún ooghoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, en DAT valt bij mij buiten "normen & waarden".
Ja, dat is diefstal. De waarde is echter zo gering dat er geen maatregelen getroffen zullen worden.
Het gaat daarbij om het principe.

Er staat trouwens bij de meeste kassa's een klein bakje met snoepjes speciaal voor dat doel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is diefstal. Je neemt namelijk iets wat niet aan jou gegeven of verkocht is en eigendom is van de Kruidvat. Maargoed het is wel mierenneukerij om daar een punt van te maken als Kruidvat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het afhangen van of je snoep koopt of niks koopt. Als je een zak snoep aan het vullen bent vind ik best dat je een snoepje mag ''proeven'. Als je de zak weegt dan betaal je toch niet op het snoepje, maar op gewicht kan dus ook zo zijn dat je een snoepje meer betaald bijv.
Ik zou als manager zeker niet de politie bellen. Als het vaak gebeurt, vind ik een waarschuwing naar het kind en de ouders wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ze nodigen toe uit, je kan inderdaad 1 snoepje in de zak doen en laten afrekenen, en dan later nuttigen, dan zit je helemaal op veilig. Maar ik denk, dat een gigant als Kruidvat wel een snoepje kan missen. Iets anders is, dat je jouw kind niet moet aanleren dat je gewoon mag pakken, omdat het zo voor je neus staat. Een klein dilemma dus. Doet me denken aan vroeger in de winkel in het dorp, werd je als kind op de stoel geplant en volgestopt met snoep , gewoon voor de gezelligheid. Dat later de tandarts daarvan zijn vruchten plukten is een ander verhaal. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet wat er naast de snoepbakken op de grond valt dan is één zo'n snoepje niet van belang. Bij veel supermarkten mag je gratis proeven of koffie nemen, Er ontstaat vanzelf een proefcultuur, de detailhandel is daaraan schuld. Dus echt diefstal is het niet, al zal dat vaak wel zo gezien worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie ik dus precies andersom. Dat één snoepje niet gemist zal worden, maakt niet dat het geen diefstal is. Dat snoepje is niet van jou en niet van je kind, maar van de winkel. Meenemen of ter plekke opeten zonder te betalen is het ontvreemden van eigendom. Diefstal dus. Overigens snap ik werkelijk helemaal niets van de redenatie dat één snoepje niet gemist wordt. Het gaat niet om één snoepje. Hier kun je een hele simpele ethische test gebruiken, die ik zelf standaard gebruik bij dit soort overwegingen: Stel dat iedereen dit zou doen, is dat wenselijk? In dit geval: stel dat alle ouders van kleine kinderen die bij het kruidvat komen, hun kind zouden toestaan om één snoepje te pakken. Dat is ineens een hele grote berg gestolen snoepjes. En heel veel kinderen die van jongs af aan leren dat het oké is om dingen die niet van hun zijn te pakken. Dat lijkt mij allesbehalve wenselijk.
Natuurlijk kun je een tweejarige niet verantwoordelijk houden voor het pakken van een snoepje. Daar zijn de *ouders* namelijk verantwoordelijk voor. En als die ouders niet ingrijpen (terug laten leggen of afrekenen) is dat absoluut diefstal.

Overigens een andere situatie dan de verleiding van een snoepbak: het zou je verbazen hoeveel heel jonge kinderen door ouders gebruikt worden om te (helpen met) stelen. Dat heb ik in een kledingwinkel (kleding voor volwassenen en meisjes) meerdere malen meegemaakt...