Ik heb me havo diploma ben en ben 17, nu doe ik VWO en vraag ik me af wat er gebeurd als ik spijbel.

Aangezien ik geen leerplicht of kwalificatie plicht meer heb vraag ik me af wat de school kan doen als ik wel zou spijbelen?

Toegevoegd na 4 minuten:
(ik zat dus op de havo heb dat gehaald en doe nu dus vwo)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gemotiveerd bent voor je opleiding zou je mijns inziens deze vraag niet stellen...!

Antwoorden (8)

Als jij spijbelt, leer je nooit wanneer je 'mijn' in plaats van 'me' en 'gebeurt' in plaats van 'gebeurd' moet schrijven! Dat gebeurT er dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
goeie, + :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook puur theoretisch, en ik zou het waarderen als je me spelling niet zou afkraken ben namelijk dyslectisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lesdictisch, bedoel je;-)
Dan heb je vast wel mooie regeltjea geleerd over wanneer je 'me' en 'mijn' moet gebruiken. Pas die hier ook maar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherp.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed!
Zolang je op school zit zul je je aan hun regels moeten houden. Je bent dus niet verplicht om een opleiding te volgen, maar door wel naar school te gaan beslis je ook met hun regels in te stemmen.

Mogelijke gevolgen?
- Corvee,
- Strafwerk
- Schorsing
- Van school gestuurd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in prinipe gebeurt er niets echter gaat de school je uiteindelijk vragen te vertrekken omdat ze geen zin hebben energie en onderwijsmiddelen te stoppen in iemand die niet gemotiveerd is.
De ene school zal hier sneller me komen dan de andere.
Voor een VWO verwacht ik dat ze er snel mee zijn want je geeft zo een BERESLECHT voorbeeld aan de anderen

Toegevoegd na 25 seconden:
prinipe = principe
13 jaar geleden
Je spijbelt gewoon niet, want je mag God op je blote knieen danken dat jij, met je dyslexie in de gelegenheid wordt gesteld om VWO te volgen. Dit kost je ouders en de gemeenschap een hoop geld. Je gaat die lessen gewoon volgen, want dat is je PLICHT. Ik weet niet of je daar wel eens van hebt gehoord, van je PLICHT!!!

En bovendien ben je tot 18 jaar in de zin van de wet ook leerplichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je spijbelgedrag afhangen van "wat de school zou doen". Ben je niet verantwoordelijk voor je eigen leven? Ben je nog zo kinderachtig dat je je gedrag laat afhangen of je wel of geen "straf" krijgt als je spijbelt? Ik had van een 17-jarige VWO-er wel iets meer verstand en verantwoordelijkheidsgevoel verwacht.

Denk je dat ze op de universiteit zich ook maar 1 seconde interesseren of je wel of niet bij college zit? Daar gelden alleen de resultaten en verwachten ze zelfsturend gedrag. 'K zou er nu maar vast mee beginnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat laatste geldt trouwens ook voor het HBO. Daar houden ze echt niet bij of je wel of niet naar college komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de school kan doen heeft niet zoveel te maken met de leerplicht/kwalificatieplicht. De leerplicht wordt gehandhaafd door de leerplichtambtenaar, de schoolregels door de school.

Uiteraard is netjes naar de les gaan één van de schoolregels, en daar heb je je - ook al heb je een kwalificatie - gewoon aan te houden. En de school kan hetzelfde doen als toen je nog geen kwalificatie had: strafwerk geven, laten nablijven, corvee opdragen, schorsen, en als niets anders helpt, je van school af sturen.

Bovendien mis je als je spijbelt de kans om te leren.

Lijkt me een beetje zonde allemaal, ik neem aan dat je niet voor niets na je havo bent doorgegaan met vwo. Als je spijbelt, heb je kans dat je dat vwo-diploma nooit bereikt, dat is toch zonde van de tijd die je er nu aan besteedt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad!
Formeel heb je een startkwalificatie.
Echter je staat op een school ingeschreven (dagonderwijs) EN je bent minderjarig. Dat betekent dat zowel je school als je ouders je sancties op kunnen leggen.
Dat betekent dat men je uit kan sluiten voor examens etc als je je niet onderwerpt aan de regels en/of de opgelopen stafwerkzaamheden/sancties.
Dus doe je vooral jezelf wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet niet of de school hier iets aan zal doen.. Denk dat ze inderdaad geen zin meer zullen hebben om energie in je te steken.
Je ouders betalen je opleiding waarschijnlijk, dus denk niet dat die er heel blij mee zullen zijn..
Plus dat je waarschijnlijk niet voor niks van havo naar vwo bent gegaan.. Dus ik zou maar gewoon niet spijbelen :-P