mijn moeder was winkelverslaafd. toen ze overleed had ze 5O (!) witte bloezen, een honderdtal eierdopjes, ongeveer evenveel olifantjes in alle maten en dergelijke. er bleken ook nog allerhande rekeningen open te staan bij postorderbedrijven waar ze iets had besteld op krediet. ze kocht constant dingen; als iemand anders iets had moest ze het ook hebben. zo kocht ze bv. dezelfde trui als ik in een maat die haar véél te smal was...
toen ze ziek werd liet mijn vader haar haar gang gaan : ze gaf geld uit met hele emmers aan allerlei onnutte kledingstukken : een mantel in kasjmier, peperdure laarzen etc...
ik herinner me dat mijn ouders vroeger heel veel verdienden. mijn vader deed de huishoudelijke boekhouding. geregeld was er herrie omdat mijn moeder erin slaagde elke maand serieus in het rood te staan. ze hebben dan een verdeling afgesproken (vader betaalt afbetaling huis/wagen, moeder betaalt energiekosten en eten), maar dat ging helemaal mis omdat mijn moeder geen geld kon beheren. dan waren er telkens tranen van onmacht bij hem én bij haar...
het was alsof ze eigenwaarde wilde kopen door zich te omringen met dure spullen.
zoals alle verslaving is winkelverslaving iets wat je nodig hebt om je goed te voelen. de (onbewuste) illusie bestaat dat, als je iets koopt, je je beter zal voelen.
het gaat er niet over dat je geprikkeld wordt door leuke dingen en die koopt, tenminste als je ze dan ook echt gebruikt en/of nodig hebt. en natuurlijk als je je dan niet op andere vlakken financieel in de puree werkt, maw als je kan betalen wat je koopt.
winkelverslaving echter is een dwangmatig gedrag, je koopt dingen die je niet nodig hebt en kan daar niet mee stoppen.
net zoals de alcoholist die met een houten hoofd zegt "ik drink nu nooit meer" en 's avonds al meteen weer aanzet en bij zijn eerste biertje denkt "hehe, dat doet deugd" en zich de volgende dag weer schuldig gaat voelen en zegt "ik drink nu nooit meer" etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Wanneer je NIKS anders meer wil dan winkelen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, als het om een echte verslaving gaat komt 'willen' er niet meer aan te pas.
Als winkelen voor jou heel regelmatig iets is wat je doet en je je er niet tegen kan verzetten
ronron1212
13 jaar geleden
Als je er de wekker voor zet.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je snacht's zwetend en trillend wakker word omdat je niet hebt kunnen winkelen;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Telkens als ik weer me hart breek,
pak ik me portemonnee,
en voel de tasjes branden in mijn handen,
weer nieuwe aankopen.

Als mijn verdriet weer op begint te borrelen,
loop ik weer in de winkelstraten,
mijn drang heeft macht over mijn verdriet,
even een gevoel van geluk.

Maar uiteindelijk is het bedrog,
want thuis stromen de tranen over mijn wangen,
het verdriet is er weer,
ik ben weer een wrak.

Het is een verslaving,
dat is hoe ik het noem,
en ik kan er niet meer mee stoppen,
het geeft me heel even genoegdoening.

Dan ben je winkelverslaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ik was een keer aan het shoppen met echte shopaholics (ze waren ongeveer 15 jaar en ik deed dit niet vrijwillig) een van die meiden die voor het eerst mee was zei: ik heb nu al last van me voeten (na ca. 30 min.) en een van de oudste zei toen dat het goed met haar kwam omdat ze nu al last van haar voeten had en daardoor niet verder kon shoppen en dat meende ze serieus! dat vind ik echt shopaholic
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als winkelen iets is waar je zo'n drang toe hebt dat je het niet zomaar kunt laten én het winkelen een negatief effect heeft op je dagelijks leven. (Bijvoorbeeld doordat je geen geld overhoudt voor noodzakelijke dingen als de energierekening en je huur, of je geen tijd overhoudt voor je sociale leven.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist. +
Als je van de eigenaren van de winkel een persoonlijke kerstkaart krijgt gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de kleren die je een maand geleden hebt gekocht je nu opeens veel te ruim zitten :)
13 jaar geleden
Wanneer je er geestelijk afhankelijk van wordt. Wanneer je er niet meer mee kunt stoppen en je uitgaven je dus in problemen leiden.

Ook als je rijk bent, en de uitgaven je niet in de problemen brengen kun je alsnog verslaafd zijn. Een verslaving is iets waar je fysiek of mentaal afhankelijk van wordt. Je heb het idee dat je niet meer zonder kan. Je moet het constant doen, je doet het zo vaak en je doet het zelfs terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt.

Je koopt allemaal dingen die je niet nodig bent en werkt zo jezelf, en misschien je eventuele partner in financiële problemen.
Zodra je er dus afhankelijk van wordt in wat voor zin dan ook, ben je écht verslaafd.

Verslaving (zie bron voor definitielijst)
Uitspraak: vərˈslavɪŋ de -woord (vrouwelijk) verslavingen Zelfst. Naamw. geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid

Toegevoegd na 2 minuten:
Jezelf in de problemen werken kan dus ook zonder het financiëel te bekijken. Je werkt je zelf ook in de problemen als je constant aan het winkelen bent terwijl je eigenlijk je tijd ergens anders aan moet besteden (werk, studie, kinderen, huishouden, etc.)

Maar de meeste mensen spreken al van een winkelverslaving op het moment dat ze regelmatig dingen kopen die ze niet nodig zijn en er eigenlijk het geld ook niet voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je renate heet