Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar blijft de 10(,20, 30 etc.) % bij het weerbericht?

Als ik wel eens naar het nieuws kijk, dan vraag ik mij altijd af waar een paar % blijven. Voorbeeld van een paar weken geleden: Er was 40% kans op zon, 50% kans op neerslag. Maar waar blijft dan de andere 10%?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
557

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De procenten van de zonkans komen niet uit dezelfde 100% als de procenten van de regen.

Er is 40% kans op zon, 60% op niet-zon, Dat is 40% kans dat de zon überhaupt te zien zal zijn en 60% kans dat het de hele dag bewolkt zal zijn.

Er is 50% kans op regen, en 50% kans op niet-regen. Dat is 50% kans dat er minstens een beetje regen zal zijn en 50% kans dat het de hele dag droog blijft. Of het nou zonnig of bewolkt is.

Toegevoegd na 32 minuten:
Je kunt het hiermee vergelijken: stel, je krijgt een kind. De kans op een meisje is 50%. Met de specifieke genenset van de ouders is de kans op blond haar 25%. Vraag je je dan af waar de overgebleven 25% is gebleven?

Stel dat datzelfde kind 75% kans op bruine ogen heeft. Vraag je je dan af hoe het totaal aan procenten 125% kan geven?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo een 'minnetje' ?
Een terechte 'plus' erbij.
Duidelijk verwoord met een goed voorbeeld erbij.

Andere antwoorden (2)

Als er bijvoorbeeld 10% kans neerslag is, is het 90% kans dat het geen neerslag is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De percentages is kans op, en zal nooit 100% zijn, dat is net als andere weersomstandigheden, zoveel % kans op wind? Ik denk dat het ook interessanter is om te kijken naar wat de weersverwachting is hoeveel mm regen er zal gaan vallen zoals men dit doet bijv. bij de NOS.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding