hoe ontstaat plankton?

ik moet voor biologie weten hoe plankton onstaat maar ik kan het niet vinden op internet weet een van jullie misschien hoe het ontstaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Plankton is de verzamelnaam voor alle vrij in het water zwevende organismen.

■Het fytoplankton (algen) is het plantaardige deel hiervan en wordt ook wel 'gras van de zee' genoemd. Net als gras op het land heeft fytoplankton licht en nutriënten (voedingsstoffen) nodig om te groeien. Fytoplankton groeit snel waardoor de massa per jaar met een veelvoud kan toenemen Fytoplankton is de grootste producent van zuurstof op aarde. Het is een voedselbron voor allerlei dieren en vormt daarmee de basis van de voedselketen in zee. Zonder fytoplankton geen zoöplankton en bodemdieren; zonder deze geen vis en geen zeehonden en bruinvissen. Ook ín de Waddenzee is de voedselproductie door algen hoog. Er is een relatief grote toevoer van voedingsstoffen via het zoete IJsselmeerwater en via de Noordzeekustzone, waarlangs ook voedselrijk Rijnwater de Waddenzee binnen kan komen. En omdat de Waddenzee niet erg diep is, kan het zonlicht optimaal benut worden. In de loop van voorjaar en zomer treedt meestal een aantal na elkaar komende algenbloeien op. Na de voorzomer neemt de hoeveelheid algen niet meer voortdurend toe. Want met name in de zomer en de nazomer zijn er veel organismen die het plantaardig plankton als voedsel gebruiken.