Waarom word de noordpool altijd boven op een wereldbol aangeven terwijl er geen boven en onder is in een universum?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Het maakt niet uit - het is een keuze die ooit gemaakt is en die vervolgens de standaard is. Met standaarden (vaste afspraken) kan iedereen werken. Bijvoorbeel ook waarom de wijzers van de klok rechtsom draaien...

Waarom voor noord als bovenkant te maken heeft, heeft misschien ook te maken gehad met het magnetisch noorden. Het is misschien makkelijker als de compasnaald omhoog wijst in verhouding tot de kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja daarom juist... Daarom doen ze dat omdat er geen boven en onder is, kunnen ze dat kiezen... en waar op de noordpool...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de aarde zo door ons zonnestelsel heen raast...

Maar je hebt gelijk, want dit hoort in principe niet uit te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er een soort van 'lijn/stok' door de aarde heen loopt van de noordpool naar de zuidpool, hieromheen draait de aarde. Ooit hebben ze toen een keer verzonnen dat de noordpool boven is (ipv de zuidpool).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was niet altijd zo. Op heel oude kaarten zie je ook wel andere windrichtingen bovenaan staan.

Ook nu nog zie je op kaarten van Nederland vaak dat het noorden niet precies bovenaan ligt, maar een beetje naar links. Als je namelijk Nederland ietsje linksom draait, past ons land beter op een rechthoekige kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij nu eenmaal in boven en onder denken, noord en zuid dus.

Je moet iets als standaard aanhouden.