als mijn ara bij me zit haalt hij vaak zijn eten omhoog oftewel geeft hij over

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
9.7K

Antwoorden (5)

Hij denkt kennelijk dat je niet genoeg te eten hebt en dat je bijgevoerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij wil je voeren/verleiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Papegaaien en papegaaiachtigen voeden elkaar (als volwassen dieren bedoel ik, niet de jongen want dat is uiteraard normaal) door het eten uit de krop te halen en aan de ander te geven. Niet zo heel fris in onze ogen, maar wel heel lief als hij dat bij jou doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het grootste compliment dat hij je kan geven! Hij beschouwt je als zijn partner :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekend verhaal... mijn dwergpapegaai heeft jarenlang hetzelfde gedaan. Ik werd er op den duur echt gek van.
Het is puur partnergedrag. Het is niet goed om dit steeds te accepteren, omdat mijn ervaring is dat hij er dan mee door zal gaan. Het opgeven van voer, het bollen van de veren en het kokhalzen... typisch gedrag om je te verleiden.
Veel mensen vinden dit een compliment, en dat is het misschien ook wel een beetje, maar mijn ervaring is dat het heel vervelend kan zijn. Altijd viezigheid in je nek en die irritante geluidjes... Je vogel heeft vaak nergens anders meer oog voor als hij er in doorslaat.
Mijn dwergpapegaai ging er zo ver in door dat hij echt gefixeerd werd op me. Alleen maar kokhalzen zodra hij me zag, seksen/rijden tegen knuffelberen en kussens, schreeuwen naar mijn partner als die mij aandacht gaf...
Tips die ik je kan geven zijn: geef hem een partner... alhoewel niet alle vogels dat zullen willen (de mijne niet). Negeer het gedrag, beloon het zeker niet. Ik zette mijn vogel altijd in zijn kooi als hij begon. Als hij veel wilde rijden/seksen, dan spoot ik hem even nat met een plantenspuit, dan was hij weer een tijdje bezig met zijn veren.
Mijn vogel had altijd alle vrijheid, en besefte op den duur ook wel dat dit paar/partnergedrag hem niet hielp om zijn vrijheid te behouden. Altijd dat gekots in mijn nek...
Als het echt niet over gaat kun je een papegaaien gedragsdeskundige bezoeken. Hij kan je dan leren dat je door afleiding en een andere manier van aandacht geven je papegaai op andere gedachten kunt brengen.
Het is en blijft lastig... vogels die door mensen zijn opgevoed, zien mensen ook vaak als hun moeder of partner.

Mijn verhaal komt misschien wat extreem over, echter is het mijn ervaring... van een klein beetje kokhalzen en opgeven tot een gefixeerde vogel die alleen maar wilde paren en kotsen...

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verhaal vind ik niet extreem, maar het gedrag van je vogel is dat helaas wel. Inderdaad vanaf het begin niet accepteren, dat is het beste wat je kunt doen, anders krijg je een zwaar gefrustreerde vogel. En zelf word je er ook niet goed van op den duur. Mooi verwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx... uiteindelijk was alleen een totale verandering in zijn leven de oplossing.... ik heb hem aan een kennis gegeven die met haar gezin erg blij met hem is. Het is weer een normale, leuke, supertamme vogel die lekker in zijn velletje zit. Voor mij een moeilijke beslissing, maar voor hem het beste.
Daarom druk ik iedereen op het hart: bij beginnend partnergedrag: probeer het om te buigen, als het uit de hand loopt ben je je beesje kwijt en dat is heel naar.