als je geest de baas over je lichaam is. waarom is het dan zo moeilijk om ergens mee te stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed te lezen boek hierover dat een veel beter antwoord geeft dan ik hier zou kunnen neertikken: Passies van het brein van Margriet Sitskoorn.

Het beste antwoord

bij mij is de geest wel de baas, ik heb echter ook "minigeestjes" die verstopt zitten en fluisteren, ach toe nog 1 koekje......
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen bedankt..... dit antwoord kies ik voor de humor.
zou anders geen keuze kunnen maken.

Andere antwoorden (10)

Omdat het mensen aan zelfbeheersing ontbreekt.
Zelfbeheersing is een vrucht van de geest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je leven zit vol met gewoontes.
die gewoontes doe je zonder er bij na te denken
het word dan lastig om jezelf anders in te stellen daarop.
bij sommige helaas langzamer dan anderen

BV: werken op een lopende band.
je bent het inmiddels gewend, dus je doet het zonder
erbij na te denken,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de geest NIET de baas is....waar staat dat? Naar mijn idee zijn oorspronkelijk geest en lichaam 1 geheel, is er geen competitie tussen en werkt het samen.
Ze reageren wel op elkaar, als je ze los wilt zien.
Het is moeilijk om met iets te stoppen (of door te gaan, is maar net wat je probleem is....) omdat je dat denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het sturen van de geest geen "makkelijk" iets is wat vanzelf gaat! Dat kost inspanning, moeite en oefening om je geest daadwerkelijk de baas te laten zijn :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag!

Je hebt inderdaad te maken met een conflict tussen dat wat je wenst te doen en wat je uiteindelijk doet. De meeste mensen lossen het op door de wens aan te passen aan wat ze doen. Ze leggen de lat lager. Einde conflict. Zeg niet dat je verslaafd bent, maar dat je het zelf wil. Verslaafd aan verdovende middelen, genot, bevestiging, je eigen IK. Ga mee met de stroom van 'de natuur', want we denken dat de natuur goed is. We denken dat we van nature goed zijn.

Word wakker! We degenereren. De mens is niet van nature goed, maar geneigd tot alle kwaad. Je weet het toch wel? Als je niks doet, wordt het een puinhoop: rommel ruimt zichzelf niet op, onkruid tiert welig evenals ziektekiemen, een ongeluk zit in een klein hoekje en goede cijfers op school komen je ook niet aanwaaien. Het slechte gedrag van je ouders neem je sneller over dan hun goede.

In de reactie op je vraag heb ik het over Romeinen 8, ik bedoel Romeinen 7. Daar vind je een uitgebreid antwoord op de oorzaak hiervan. Je kunt het ouderwets of achterhaald vinden, maar lees het eens eerlijk zonder vooroordelen door. Het is gewoon de waarheid over onszelf. Het is te waar om mooi te zijn. Daarom denk ik dat veel mensen er niet aan willen. We hebben Jezus' verzoeningswerk nodig. Hij kan ons verlossen van onszelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je lichaam dan de baas is over je geest.
als je lichaam gedurende een lange tijd iets opneemt zal het de drang houden om het steeds weer opnieuw te krijgen,hier is je geest niet tegen opgewassen tenzij je een sterkere geest hebt dan dat je lichaam is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan heel moeilijk zijn ergens me te stoppen dat ben ik helemaal met je eens maar het is wel zo dat je dat kunt leren iedere keer als je ergens mee stopt word het voor iets anders makkelijker omdat jij jezelf al geleerd dat het kan en weet hoe je dat gedaan hebt wat er werkte en vooral wat niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze geest is juíst het product van lichaamsprocessen(zintuiglijke waarneming,neurochemische activiteit) en de reactie t.o.v. de omgeving.

Hij is dus intrinsiek verbonden met onze fysieke processen en daarom kan de geest nimmer volledig het lichaam beheersen,want in dat geval zouden we,als logisch gevolg van deze opvatting, volledig zelfgenezend kunnen zijn:

we zouden immers ál onze fysieke functies (ook de autonome),ál onze inwendige cellulaire processen e.d.
volmaakt onder controle hebben.

Er is,bij mijn weten,nooít iemand geweest die dat kan.

Wél kan er een zekere "afstelling" plaatsvinden waarop de interactie tussen geest-lichaam plaatsvindt,zodat er een zekere mate van (tijdelijke) controle over lichaamsprocessen mogelijk is.

Ik refereer hier aan de verbazingwekkende fysieke prestaties van topsporters,van zgn. fakirs,enz.

Maar een stelling dat de geest de "baas" is over ons (gehele) lichaam en alle processen die daar in plaatsvinden,dat lijkt me onmogelijk.

Toegevoegd na 19 minuten:
toevoeging:

het is zelfs bewezen,d.m.v. verschillende experimenten,dat zelfs cellen een vorm van "genetisch"vermogen bezitten en dat zelfs stééds maar herhaalde gewoontes een " imprint" kan veroorzaken binnenin de genetische structuur van de cellen,die verbonden zijn met/deel uitmaken van een bepaald weefsel of orgaan.

Héél eenvoudig voorbeeld:
wanneer iemand élke dag b.v. de bicepsspieren van de armen zou trainen,dan "slaan" de spiercellen de informatie op als glycogeen uit glucose,dat weer is gevormd doordat koolhydraten worden omgezet in eerdergenoemd.

Verder eiwitten,die belangrijk zijn voor de groei,herstel en het onderhoud van cellen.
Ze zijn opgebouwd uit,jawel: aminozuren,die weer een belangrijke rol spelen in de DNA-ketenstructuur.

En dan de vetzuren,welke b.v. een rol spelen bij glutamine niveau's (belangrijk voor de spieropbouw en het stevig houden van celmembranen en bindweefsel.

Dit dus om aan te geven,dat het lichaam zélf a.h.w. een regelend geheugen,een ingebouwd infosysteem,heeft.

Toegevoegd na 23 minuten:
correctie: ..dat zelfs cellen een vorm van "genetisch": vermogen hebben..
moet zijn:

...dat zelfs cellen een vorm van "genetisch" herinnerings-
vermogen,i.e. dus een cellulair geheugen,hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je je niet voortdurend in het wakende controlerende bewustzijn bevindt. vaak sta je op automatiek en geef je toe aan de verlangens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geest en lichaam kun je niet los van elkaar zien. Veel van wat we 'de geest' noemen [emoties e.d.] komt voort uit de chemische fabriek die het lichaam eigenlijk is. Als je een verslaving hebt dan zijn je receptoren voor bijv. nicotine extra actief en vragen om nicotine. Dan moet je dus met je wil tegen de vraag van je lichaam ingaan tot die vraag afneemt en tenslotte [hopelijk] verdwijnt. Dat kost veel discipline. Daarom zijn er allerlei middeltjes om je 'geest' te helpen tegen het lichaam in te gaan.