Grappig, je wilt weten hoe je het moet worden en daarna wil je weten of je het kunt verhelpen.

Er zijn verschillende manieren om blind te worden, maar ik neem aan dat je op natuurlijke manieren bedoeld en niet door met scherpe voorwerpen, zure vloeistoffen in je ogen te roeren.

Mensen die aan suikerziekte lijden kunnen blind worden. Bepaalde vormen van staar kunnen blindheid veroorzaken.
Dan zijn er nog verschillende oogziekten die kunnen eindigen in blindheid.

Of er iets aan te doen is, is afhankelijk van de oorzaak van de blindheid, soms wel, soms niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan door een ongeluk zijn, kun je niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen een heleboel oorzaken zijn voor het blind worden.
Hier was nog een vraag over blind worden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/voortekenen-blind.72561

In de antwoorden vind je alle mogelijke oorzaken.

Of er wat aan te doen is, zal dus van de oorzaak afhangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn erfelijke oogziekten die tot blindheid kunnen leiden, zoals bv glaucoom. Je hoeft niet persé blind te worden als het in de familie zit, maar de kans is groter. Als je er op tijd bij bent is te voorkomen dat het tot blindheid leidt.

Dan zijn er nog algemene ziekten, waarbij blindheid één van de symptomen kan zijn. Niet alleen suikerziekte kan tot blindheid leiden, maar ook bv. MS (multiple sclerose). In het geval van MS is het niet te voorkomen of te genezen.

Daarnaast kan het door een ongeluk gebeuren: een trauma rechtstreeks aan het oog, of aan de hersenen. Als het achterste deel van je hersenen is aangetast, kan je zicht daaronder leiden. Je ogen kunnen dan in tact zijn maar de verwerking van de informatie, die via de ogen verkregen wordt, is defect.

Ervaren hoe het is om blind te zijn kun je trouwens in het MuZIEum in Nijmegen. Maar de toekomst van dit museum is onzeker.

Toegevoegd na 3 uur:
leiden moet lijden zijn