Hoeveel is ivoor waard?

we vonden tijdens de verhuis van mijn grootmoeder een ivoren tand en ivoren juwelen. Die zijn al zo'n 50 jaar in de familie blijkbaar. Ze zijn echter niet geregistreerd ( mijn oma wist niet meer dat ze die had). Hoe weet ik nu hoeveel dat waard is? of je dat nota bene nog in bezit mag hebben? Tot welke instantie moet je je wijden om te zeggen dat je zoiets hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tand boeit me. Van wie was die?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mijn pépé... die heeft jarenlang in Kongo gewerkt en gewoond en daar is die vandaag gekomen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest even de reacties lezen, maar je praat dus over Belgische regelgeving omtrent het Ivoor.
In elk geval is het bezit ervan niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das al mooi... ik dacht dat je dat alleen in je bezit mocht hebben als het geregistreerd was... maar hoe ik dat moet doen of waar is een goeie vraag natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland valt dit onder de flora en fauna wet, als je goed zoekt, maar ben op zoek gegaan naar jullie wetgeving, maar die zit net zo ingewikkeld in elkaar, als jullie pogingen om een regering te vormen haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben inmiddels aanbeland bij het Cites-verdrag.
Die geld voor heel Europa, dus alle regelgeving die daaruit voortvloeit, geld dus ook voor België, maar daar kan België dus weer eventueel eigen regelgeving aan hebben vastgebonden.
Ik heb een link voor je gevonden, die betrekking heeft op België, en dan zou je vandaar uit zelf even iets verder kunnen zoeken, hoe en wat nu geld voor België, omtrent Ivoor.
http://www.belgium.be/nl/leefmilieu/biodiversiteit_en_natuur/bedreigde_diersoorten/internationaal/

Antwoorden (1)

Overgenomen van de website van de NOS:

"Een woordvoerder van controleorgaan AID zegt dat de ivoorhandel in Nederland in principe is toegestaan, mits de verkoper de legaliteit van het object kan aantonen. Een aangeboden ivoorproduct moet aantoonbaar gemaakt zijn voor 1947, ivoor van na die datum mag niet verhandeld worden.

Een antiquair kan dat bijvoorbeeld vaststellen, aldus de AID. Ook een invoercertificaat of de originele nota kunnen dienen als bewijs."

Dat is de Nederlandse situatie.