Wanneer gebruik je 'kun' en wanneer 'kan'?

Is het:

Kun je dit even doen?

of

Kan je dit even doen?

Als ik het in de zoekbalk typ, zie ik toch mensen die het ook met 'kan' schrijven =P...

okew kreeg opeens een raar berichtje dat dit een domme vraag was =S...sorry dat ik geen Nederlands gestudeerd heb hoor...snik...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.9K

Het beste antwoord

ik kan; jij kunt en hij/zij kan.
kan ik; kun jij en kan hij/zij ?...
Wat kunnen we veel hè!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is 'kun'.

Altijd.

Toegevoegd op 25-05-2009 16:53:57
Kan gebruik je in de derde persoon. Kun gebruik je als je achter de persoonsvorm staat.

Toegevoegd op 25-05-2009 16:54:34
En het is hier een tweede persoon. Dus kun gebruik je altijd in de tweede persoon. Kan gebruik je altijd in de derde persoon. Waarom dit antwoord gesplitst werd weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag beiden. In de spreektaal valt er niemand over,als je 'kan' gebruikt, maar op schrift komt 'kun' bij veel mensen verzorgder over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun is spreektaal wat eigenlijk kan hoort te zijn
Kunt is gewoon nederlands en wordt vaak gebruikt als men beleeft of formeel wilt zijn