Hoe is de eerste wereldoorlog ontstaan?

ik hou mijn spreekbeurt over de 1e wereld oorlog dus ik moet goede info hebben. Maar hoe is de eerste wereld oorlog onstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (4)

de druppel (die de emmer deed overlopen) was de moord op Frans-Ferdinand en zijn vrouw op 28 juni 1914 . Hij was troonopvolger van Oostenrijk-Hongarije maar er waren daarvoor natuurlijk al problemen.

Er borrelde al lange tijd wat. Lees het volgende artikel maar even door. Als je dan nog vragen hebt, stel ze vooral.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog#Oorzaken_en_aanleiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de beantwoording van je vraag dien je eerst een onderscheid te maken tussen de oorzaak van die oorlog en de aanleiding daartoe.

Eerst even globaal de oorzaken: Je moet weten dat in feite alle oorlogen terug te brengen zijn op economisch slechte omstandigheden.

Het Europa na de industriele revolutie verkeerde in slechte omstandigheden.

De eerste schoorvoetende sociale wetten bestonden nog maar gedurende een tijdvak van c.a. tien jaar. Maar voor de kleine man restte er in het algemeen nog enkel armoede.

Grote ontevredenheid heerste er daarom in heel europa.

Honger, armoede en slechte leefomstandigheden vormden een uitstekende voedingsbodem voor een oorlog.

Immers mensen die iets te verliezen hebben voeren geen oorlogen.

De spanningen liepen derhalve meer en meer op en een kookpunt naderde.

En dan nu de aanleiding:

De aanleiding tot de eerste Wereldoorlog was toen de Oostenrijkse troonopvolger, Franz Ferdinand en zijn vrouw werden doodgeschoten in de stad Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië-Hercegovina.

Een Bosniër had het gedaan, maar Servië kreeg de schuld, omdat er Servische plannen waren om meer gebieden in de Balkan te veroveren.

Deze laatste daad..misdaad eigenlijk..bleek de vonk te zijn in het kruitvat.

En de eerste wereldoorlog was een feit..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay, dank je wel..dit feit was mij nog niet bekend..groetjes, Ton
Het ontstaan van de eerste wereldoorlog - Militair.net

Gebruik deze op google.......daar vind je je perfecte antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door militarisme en nationalisme
en natuurlijk de moord in sarajevo
maar ook door de weigering van servie van het ultimatum van oostenrijk-hongerije