Heel in het kort: Het aardoppervlak betaat uit losse schollen steen die op gesmolten steen drijven. Op plekken waar de schollen elkaar treffen kunnen ze langs elkaar schuiven (geen vulkaan) van elkaar weg dobberen (Niet-explosieve vulkaan) of tegen elkaar aan duwen (explosieve vulkaan):

Een schol duikt onder de andere schol en smelt hier. Het gesmolten steen onder druk wormt zich een weg naar boven, en smelt door de bovenste plaat heen -> Heet steen komt omhoog door het land => vulkaan.

Lees hier in detail: http://www.geolution.nl/science/vulkaan.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een ventiel!
Een ventiel zorgt dat een (oplopende) druk 'binnen' blijft. Zodra de druk te hoog oploopt zal het ventiel de overdruk laten ontsnappen. De vulkaan is dus een ventiel.....