Zou beledigen toegestaan moeten zijn op goeievraag?

In de richtlijnen (http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen) staat dat beledigingen niet toegestaan zijn. Vind je dit een goede richtlijn? Is het niet zo dat feiten voor sommige groepen nu eenmaal beledigend kunnen zijn en beperk je hiermee niet het vinden van het juiste antwoord op vragen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is verschil tussen bewust en onbewust beledigen. De eerste vorm zou mi niet moeten mogen op GV. De tweede vorm kan wel. Ik stel een vraag, netjes gesteld, maar wel met een vorm van kritiek. Dan kan het zijn dat andere mensen dit als beledigend zien, maar zo heb ik het niet bedoelt. En is dus in intente niet beledigend. Nu hoor ik je al denken: "maar die scheidslijn, die is wel dun". Dat klopt. En dat kunnen we ook niet vantevoren vastleggen, dat moet per vraag, per antwoord bekeken worden.

Ik vind dat je mensen niet bewust mag beledigen, maar je mag toch wel kritiek hebben op elkaar of je mening uiten. Als je dat doet, doe het dan gewoon beleefd en dan kan het allemaal best toch?

Alleen als ze er echt om vragen... Toegevoegd op 25-05-2009 13:26:27 Even serieus: Je zult altijd wel iemand op zijn tenen trappen. Het inkaderen van vrijheid van meningsuiting is het begin van censuur. In antwoord op je vraag: Ordinaire scheldpartijen, flamen, enz. zijn een beetje plebs. Iemand terechtwijzen of anderszins laten blijken dat je met iemand niet eens bent moet gewoon kunnen.

Nee, ik vind dat beledigen niet toegestaan moet worden. Ik ben het dan ook niet eens met je stelling dat feiten voor sommige groepen nu eenmaal beledigend kunnen zijn. Als jij de volgende vraag stelt: "Welke idioot gelooft er nog in God", dan kan ik me voorstellen dat dat beledigend wordt opgevat. Stel je je vraag als: "Hoe kan het dat er nog steeds mensen in God geloven terwijl.... " Dan stel je een vraag met dezelfde strekking en dan wordt die niet als beledigend gezien. Ik vind dat je te allen tijden moet proberen je vragen op een respectvolle manier te stellen en te beantwoorden. Het zal altijd zo zijn dat er mensen zijn die andere ideeën hebben dan jij, maar je beledigd ze niet als je de vraag maar niet beledigend stelt.

Je beledigd voelen en gericht beledigd worden zijn twee verschillende zaken. Het laatste is terecht niet toegestaan.

Tuurlijk niet, maar gewone opmerkingen moeten NIET als belediging opgemerkt worden... Dat is waar het om draait... En als een moderator dat doet, heeft die man op zich geen gelijk, maar je bent wel genaaid, terwijl het geen belediging is... En klagen is verloren moeite, de moderator heeft altijd gelijk... Kijk nu eens goed hoe in één keer de hele stemming omgeslagen is op GV... Voel je dat? Door het onterechte wissen... Bahhh...

Nou om nou te zeggen dat ik het noodzakelijk vindt ....

Elkaar beledigen gaat van kwaad tot erger. Er zitten al teveel afzeikers op deze site. Wat meer beleefdheid mag best. Ook ik zal niet altijd even subtiel zijn geweest maar een mens kan zich beteren.

Nee, we kunnen niet op deze website iets toestaan wat wettelijk is verboden. Dat het echter een nuancekwestie is en dat niet altijd objectief is vast te stellen waar de grenzen liggen is wat het moeilijk maakt om dit soort regels te handhaven is ook een feit. Hulde aan de moderatoren die het over het algemeen toch klaarspelen om hier een zekere balans in te vinden. Misschien is het wel een idee om bij bepaalde situaties de optie te bieden aan iemand die een vraag heeft gesteld of een antwoord heeft gegeven om dit te mogen aanpassen nadat met motivering is aangegeven waarom deze niet aan de richtlijnen voldoet. Toegevoegd op 25-05-2009 13:47:39 Als iemand na verloop van tijd geen gehoor geeft aan die mogelijkheid is het altijd nog mogelijk om te verwijderen natuurlijk.

ik kan genieten van een mooi geformuleerde belediging, zoals die van blackadder naar baldrick.. maar ja, wie bewaakt dat he?

Bij het beledigen tast je iemands eer aan zonder voldoende argumenten te geven en zonder dat de beledigde voldoende mogelijkheden heeft om zich te verdedigen. Lijkt me duidelijk dat dat niet aangemoedigd moet worden.

Ik vind het als richtlijn wel OK onder de noemer "respectvol". Je kunt altijd je mening kwijt door 'm op een respectvolle manier te uiten. De richtlijn geeft een moderator van GV de mogelijkheid om "uitwassen" te verwijderen. In praktijk blijkt dit wel aardig te werken, want er wordt vaak een mening gevraagd en ik heb nog niet meegemaakt dat mijn mening wordt verwijdert. Dus kortom, ik ervaar de richtlijn niet als beperking.

Mijn antwoord is een volmondig JA! Er kan niet genoeg beledigd worden. Beledigen is heerlijk, het lucht op, het klaart de atmosfeer en iedereen weet direct wat je er van vindt. Je mag mij en m'n standpunten 24/7 beledigen. Ik kan 't hebben. Go for it.

Nee, persoonlijk vind ik het geen goede richtlijn. Want elke feit en mening kan niet-beledigend geformuleerd worden. Het is een kwestie van woordenkeus.

Beledigen allen om het beledigen mag niet. Een pittige mening hebben maar wel goed onderbouwen dat mag imo wel.

Nee,maar waar trek je de grens:sommige afbeeldingen zouden al beledigend kunnen overkomen!

Volgens mij is het goed dat je niet mag schelden op goeie vraag. Je lokt er namelijk alleen maar ruzies mee uit.. dus... Je kan het ook vast wel uitpraten met nette woorden of gewone woorden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100