Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ontstaat een ijstijd?

Ik moet dinsdag examen doen in Aardrijkskunde, maar dit snap ik niet. Hoe ontstaat een ijstijd? En hoe is die dan voorbij, waarom stopt zoiets dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
769

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Die vraag kunnen ze onmogelijk aan je stellen, want zelfs de knapste koppen weten het antwoord niet.

Toegevoegd op 24-05-2009 15:53:44
Aanvulling:

Er zijn meer dan 20 ijstijden geweest in de laatste twee miljoen jaar. En we kunnen herleiden, dat elke ijstijd een beetje tussen de 20.000 en 100.000 jaar duurde.
Niemand weet waarom die ijstijden zich voordeden, gescheiden door warme perioden van 10.000 tot 15.000 jaar. Wat we wel weten is dat de huidige warme periode al zo'n 13.000 jaar duurt, dus we gaan weer langzaam
op weg naar een ijstijd.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet eens wat vaker naar NGC kijken antwoordman. Dan had je kunnen weten dat de vulkaanuitbarstingen van Toba en die van Siberië een grote rol hebben gespeeld in twee ijstijden... Die van Siberië overigens ook bij het uitsterven van de Dinosaurussen;-)
AWM
14 jaar geleden
Onzin.
AWM
14 jaar geleden
Oeps, dat was te hard gesteld, sorry.
Het heeft misschien een bijdrage geleverd in een ijstijd, maar de grote cycli zijn hier niet door verklaard.
En van die dinosaurussen zijn ook slechts vermoedens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent dan toch niet zo slim als je, je voor doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had dat gemist... Trek ik mijn laatste reactie in...
AWM
14 jaar geleden
Al goed, ik moet eerst tot 10 tellen :(
Mijn fout.

Andere antwoorden (3)

Ga even googlen op vulkaanuitbarsting Toba en Siberië...

Dan vind je een hoop informatie die van belang kan zijn...

Succes...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze voor je opgezocht: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20051104_ijstijd02
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of ik het nu moeilijker voor je maak, maar kijk even bij mijn vraag over ijstijden en de percessie-beweging van de aarde. Misschien kun je daar uit de antwoorden iets halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding