Strikt genomen moet ieder schrikkeljaar iedereen die na februari jarig is toch een dag eerder jarig zijn?

Een jaar: 365dagen, de omloop tijd an de aarde om de zon.

Bij een schrikkeljaar echter, wordt er zomaar een dag bij opgedaan omdat de omloop tijd van de aarde niet precies 365 keer 24 uur is.

Maar als je jarig bent, wil dat toch zeggen dat je viert dat je weer 365 dagen ouder bent, dus ben je in een schrikkeljaar, als je na februari jarig bent, ineens een dag eerder in de maand jarig, dus in plaats van 15 september 14 september. En dat blijft ook zo tot het volgende schrikkeljaar.

Vanuit gaand dat we niet gaan rekenen met kwart dagen of iets dergelijks.

Ik snap wel waarom ze dit niet doen, het leid tot verwarring en dergelijke..

Maar dus zou je in een schrikkeljaar ''schrikkeljarig'' moeten zijn?
Als je er bij blijft dat de definitie van een jaar 365 dagen is, en niet de omlooptijd van de aarde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

De omlooptijd van de aarde is 365 dagen en een kwart. Dat is de reden waarom er een schrikkeljaar is: De kwart dag wordt opgevangen. Dus we vieren allemaal elk jaar dat we 365 1/4 dag ouder zijn. Dat noemen we een jaar. En voor het gemak hanteren we een kalender van vaste dagen, en zijn we op een vaste dag jarig. En elke 4 jaar trekken we dat recht door een dag extra op de kalender op te nemen. Dus nee; Geen evrschuiving van verjaardagen; Het schrikkeljaar is er juist om dat te voorkomen!