Hoe werkt een benzinemotor?

Ik snap echt helemaal niets van wat in het boek staat, vooral wat een zuiger nou doet snap ik niet helemaal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Antwoorden (5)

Heel simpel gezegd: de benzine wordt samen met lucht in de cilinder tot ontploffing gebracht. Dit duwt de zuiger naar beneden. Uiteidelijk wordt deze beweging omgezet naar je draaiende wielen. Met opzet geprobeerd het zo simpel mogelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het zien als een kamer, via de ene kamer komt er brandstof de kamer binnen, via een deur, hierna gaat de de deur dan dicht, alle benzine zit dan in de kamer, boven in de kamer, zit de ontsteking, in dit geval de bougie, die onsteekt een vlammetje, waardoor de benzine verbrand.
Doordat de deuren dichtzitten, wil de kracht van de explosie ergens naar toe, en in dit geval, zit er onder je kamer, een zuiger, die word naar beneden geduwd daardoor. Deze zuiger zit weer vast aan de krukas, dat is een as, die in feite ervoor zorgt dat de rest kan gaan draaien, en als dan de zuiger weer naar boven gaat, dan gaat de andere deur open, om de gassen die vrijkwamen eruit te laten, die deur gaat weer dicht, de andere deur gaat daarna weer open, om de brandstof erin te laten, en zo begint het van voor af aan.

Hoe meer kamers je hebt, hoe meer kracht je in feite hebt, zo spreek je dus van een 1 cilinder ( kamer ), bijvoorbeeld een scooter, en bij auto`s van een 4 cilinder..( 4 kamers ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk maar aan een fietspomp. Een fietspomp bestaat aan de buitenkant vooral uit een buis (cilinder) en een handvat. Aan het handvat zit een stang (drijfstang) en aan het einde van die stang wat je niet ziet zit een zuiger.
De zuiger zorgt ervoor dat de lucht niet weg kan als je de stang naar beneden duwt; de druk wordt dan hoger tot hij hoog genoeg is om de fietsband in te gaan.
In een motor heb je ook een cilinder, zuiger en een drijfstang en daarnaast i.p.v. een handvat een krukas.
De zuiger gaat eerst naar beneden (= bij de fietspomp omhoog)en zuigt een gasmengsel (lucht/benzine) aan.
Daarna gaat de zuiger weer omhoog om het mengsel goed samen te persen en als dat gebeurd is geeft de bougie een vonk.
Het gasmengsel ontbrandt en door de hitte ontstaat een veel hogere druk.
Deze druk laat de zuiger weer naar beneden gaan met zoveel kracht dat het hele gebeuren herhaald herhaald kan worden en er ook genoeg kracht is om de auto of motor te laten rijden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als laatste gaat de zuiger weer omhoog om de verbrandingsgassen weer uit de cilinder naar buiten te duwen, maar dat had je misschien al gezien op het plaatje.
Ik hoop dat je het nu begrijpt, maar als iets nog onduidelijk is vraag je het nog maar even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe werkt een benzinemotor:

http://www.kanaal50.be/Tv/Benzinemotor_ontploffingsmotor_wetenschap_auto_motor_motoren/Praktische_proeven/Wetenschap/TV-catalogus/35
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf of het een viertakt- of een tweetaktmotor is. Het gemeenschappelijke is dat de zuiger zowel dienst doet als aanzuiger als om door verbranding van het benzine luchtmengsel de zuiger in beweging te brengen, die op zijn beurt de rechtlijnige beweging d.m.v. de krukas omzet in een draaiende beweging